שישה מפגינים נעצרו הערב (חמישי) בירושלים במהלך הפגנת המחאה למען אהוביה סנדק ז"ל. מהמשטרה נמסר כי השישה נעצרו לאחר שחסמו את ציר הכניסה לעיר, סמוך לגשר המיתרים, וצמתים סמוכים, התפרעו ולא נשמעו להוראות כוחות הביטחון. עוד נמסר כי בסמוך למקום, הובער פח אשפה. 

פח שהובער במהלך המחאה על מות אהוביה סנדק (צילום: דוברות המשטרה)
פח שהובער במהלך המחאה על מות אהוביה סנדק (צילום: דוברות המשטרה)

המחאה מתרחשת כשבוע לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אימץ את עמדת פרקליט המדינה ומח"ש וקבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע בו מצא את מותו אהוביה סנדק ז"ל, בדצמבר 2020, ולפיכך תיק החקירה בעניינם ייסגר.

זאת, בתמצית, משום שלפי חומר הראיות הייתה הצדקה למרדף אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז"ל וכי אין ביסוס בחומר הראיות לטענה שהשוטרים ביקשו לפגוע במכוון ("לנגח") את הרכב הנמלט, ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.

הודעה על החלטת היועץ המשפטי לממשלה נמסרה לבאי-כוחה של משפחת סנדק וכן לבאי-כוחם של השוטרים החשודים. לצד זאת, ביקש היועמ"ש ממפכ"ל המשטרה לקיים תהליך הפקת לקחים סדור במשטרת ישראל, שבמסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים.

בתגובה להחלטה לסגור את תיקי החקירה נגד השוטרים המעורבים, עורך הדין של המשפחה טען כי יש בידיהם מידע אודות שיבוש החקירה. "החקירה לא בוצעה כי לא היה ברור שנגרם ניגוח, אך בסופו של דבר אנחנו יודעים שלמח"ש היה ידוע שהשוטרים ניגחו את הרכב. מאוחר יותר החוקרים שמונו לחקור את הפרשה החלו להבין שהשוטרים עושים הכל כדי לא למסור גרסה", אמר.

אברהם סנדק, אביו של אהוביה, הוסיף: "אם בניגוח נהרג גופו של אהוביה, אז כאן נועצים חרב של חוסר אמת בנשמתו. דמי בנינו אהוביה זועקים מן האדמה. לא על דמיו הוא בלבד, אלא על דמי הצדק. על דמי שאיפתנו לבנות כאן חברה מתוקנת. אנחנו, ההורים של אהוביה, נלחמים על דמי ילדי ישראל כולם. נעשה כל שנוכל כדי שבנינו יהיה ההרוג האחרון מאלימות משטרתית ושנאת חינם. דרישתנו - משפט יושר".