מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בעניין תוכנית המשרד לקליטת פליטים מאוקראינה ורוסיה. בראיון, הוא נשאל על הדירות החדשות שהוצעו במסגרת התוכנית, לנוכח יוקר המחייה וברקע פתיחתן של הגרלות המחיר למשתכן בשבוע הבא. 

להערכתו של פרידמן כי כ-120 אלף יירשמו לפרויקט, כאשר ישנן כעשרת אלפים דירות. "אנחנו הגמשנו מאוד את הקריטריונים לאוכלוסיית הנכים ובעלי הזכויות המיוחדות שלא היו בהגרלות הקודמות, כי המטרה שלנו היא לדאוג לאוכלוסיות שזקוקות לקורת גג, לא לאנשים שקונים דירה שנייה ושלישית".

עוד הוסיף בעניין כי לא תבחן יכולת כלכלית, אלא זכאותם של הזוגות. "בעיניי, זוג שלא הגיע לדירה במדינת ישראל, הוא זכאי שהמדינה תיתן לו את התמיכה הראשונית להגיע לדירה", הדגיש.

באשר למתווה קליטת הפליטים ושיכונם בישראל, השיב: "יש 598 דירות שאינן נמצאות בשימוש נכון להיום והדיור הציבורי משמש לאוכלוסיית רווחה. חלק גדול מהדירות האלה נמצא בערים, וראשי הערים אמרו, ובצדק, 'אנחנו לא מוכנים להיות במקום שקולט רק אוכלוסיית רווחה, והרווחה שלנו תצטרך לטפל בבעיות רווחה מערים אחרות'".

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

לדבריו, חלק מהדירות שישופצו, הכסף לכך יועד תחילתה לבתי מלון, וכעת הוסב לצורך כך, והעולים לא יקבלו את הדירות הללו כזכאי דיור ציבורי, אלא לתקופה קצרה וכתחליף לבתי המלון היקרים. "העולים לא יעקפו בתור, העולה אינו זכאי דיור ציבורי", הדגיש. 

כנשאל על הדירות שישופצו במסגרת הפרויקט, השיב כי עם כניסתו לתפקיד לפני כתשעה חודשים, היו 1,269 דירות כאלו, משמע מספרן ירד בחצי. "הרצון והכוונה הייתה לשפץ כמה שיותר, ומה שלא משופץ – ימכר, כך שלא תשאר דירה ריקה", הוסיף. 

לטענתו, בעיר צפת כדוגמה, היו מספר דירות ששימשו את לשכת הרווחה של העיר לקבלת קהל. עם כניסתו לתפקיד, הוחלט על פינויים של גופים ציבוריים מן הדירות הללו, במטרה להשמישן.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm.