המלחמה ביוקר המחיה: שר האוצר, אביגדור ליברמן, פרסם אתמול על שורת צעדים נוספים האמורים להקל על ההתמודדות עם עליית המחירים בשוק. במרכז הצעדים נמצאת הרפורמה בתחום החקלאות, לפיה יורדו מכסים על פירות וירקות. לצד זאת, פורסם גם כי בשבוע הבא יוגרלו אלפי דירות במסגרת מחיר למשתכן, זאת במסגרת מחירי הדיור ההולכים ומאמירים בישראל. על כך, רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ויעל איילון ב-103FM, ואמר: "קצב מלאי הדירות החדש מדאיג אותי, נחפש דרכים נוספות להגדיל את ההיצע".

בפתח דבריו, התייחס בלינקוב לרכבת ההרים במחירי המוצרים בשוק וכיצד ניתן להשתלט עליה: "עובדים קשה, חלק מהדברים הם בשליטתנו ואנחנו יכולים להשפיע עליהם בצורה משמעותית ועל חלק אנחנו לא יכולים להשפיע כלל. אי אפשר להשפיע על מחירי הדלק העולמי, על מחירי הגרעינים בעולם, על הרבה דברים שבעיקר נסחרים מחוץ למדינת ישראל".

לאחר מכן, התייחס מנכ"ל משרד האוצר למחירי הדלק שמרקיעים שחקים: "אפשר להוריד את מיסי הבלו אבל התועלת בזה היא לא גבוהה והמחיר מאוד גבוה. זה לא עובד ככה שאם אני מוריד את המיסים אין לזה מחיר. הדלק הוא מוצר עם השפעות חיצוניות מאוד שליליות ובימים שאתה רוצה להקטין זיהום ומוריד את מחיר הדלק זה קצת בא בסתירה". 

לדבריו, בהחלט יש חשש שבעקבות המלחמה באירופה, מחירי הדלק ימשיכו לעלות: "בעבר הוא הגיע כבר ל-8 שקלים, אך בהבדל אחד. אז שכר המינימום היה 4,100 שקלים והיום למעלה מ-5,000. העלות שלו מתוך ההכנסה היה יותר גבוהה. אנו עושים הרבה מצעידם על מנת להוריד את המחירים של דברים אחרים ולתמוך באוכלוסיות שמתקשות לממן את עצמן – כאלו שמרוויחות מעט ומעמד הביניים. אנו מעוניינים להגדיל להם את נקודות הזיכוי. אנו עוסקים בלהקטין את הנזקים הללו".

אתם נרתעים מהפחתת מסים, איבדתם שליטה על ההתייקרויות?
"לא איבדנו שליטה. ההוכחה הטובה ביותר היא שהאינפלציה אצלנו פחות מחצי מאשר בארה"ב. היא לא נעימה אבל אי אפשר לקרוא לזה איבדנו שליטה. אנחנו הפחתנו למשל את המס על הפחם, שמשמש לייצור חשמל. באופן הזה הורדנו את מחיר החשמל וגרמנו לירידה של 2.5 אחוזים".

בלינקוב הוסיף: "אנחנו לא נרתעים לעיתים להוריד מיסים, במקרה הזה של החשמל אין לזה השפעות חיצוניות כי זה לא משנה את השימוש בפחם .אנחנו שוקלים את הדברים הללו ובמידת הצורך אנחנו נוקטים בהורדת מכסים. גם הצעדים שאנחנו מעוניינים לנקוט על מנת להגדיל את מענק העבודה ולהגדיל את נקודות הזיכוי הצעדים הללו שקולים להורדת מיסים. זה ויתור על הכנסות המדינה".

בהמשך, נשאל על העלייה במחירי הפירות והירקות ומתי נראה השפעה של הורדת המכסים על המחיר: "היא לא דרמטי היא צפויה לחלוטין. מה אתם חושבים? שלא ייצרו יותר, וכל שנה ייוולדו 200 אלף פירות והמחירים לא יעלו אם לא נתגבר את האספקה מחו"ל? ברור לחלוטין שזה מה שיקרה. מתי אנחנו צופים? חלק מהמוצרים אני מקווה שנראה באופן מידי וחלק זה ייקח זמן כי הפעולות שאנו רוצים לעשות הן הדרגתיות כדי לתת לשוק להסתגל. זה לא זבנג וגמרנו".

בסיום, התייחס למחירי הדירות שממשיכים לעלות: "קודם כל במהלך החודשים האחרונים הגברנו בצורה משמעותית ביותר את כמות שיווק הקרקעות ובשנת 2021 היא השנה בה היה המספר הגבוה ביותר של עסקאות של רכישות. בחודש האחרון זה הגיע ל-7,000, תוך כדי זה שהמלאי של הדירות שממתינות למכירה לא פחת".

"כלומר, אנחנו מכינים את השוק להתמודדות. עדיין, קצב העלייה מאוד מדאיג אותי ואנו נחפש דרכים נוספות להגדיל את ההיצע ולצד זה צריך לזכור שאנו חיים בסביבה של ריבית נמוכה ביותר ומאוד זול לקחת משכנתא וזה מתדלק את השוק ואני מקווה שגם בעניין הזה יהיה שינוי כי זה בלתי סביר. היקף המשכנתאות שנלקחו בשנת 21 הוא פנומנלי ולא דבר רצוי", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm