בישראל יש כיום יותר מ־100 אלף עובדים זרים חוקיים. על פי ההערכות, שוהים בה גם מספר דומה של מסתננים וכן של עובדים זרים ותיירים שתוקף האשרה שלהם פג.

בראיון ל"מעריב" התייחס מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ לסוגיה. "יש כוונה להגביר את האכיפה נגד מעסיקים של עובדים זרים בלתי חוקיים. כך ניתן יהיה להפחית את התופעה של העסקת עובדים בלתי חוקיים. כיום הקנס למי שנתפס עומד על כ־10,000 שקל, וגובהו מספיק כדי ליצור הרתעה", אמר.

עם זאת, רשות האוכלוסין מתמודדת עם מצוקת מתקני משמורת לזרים בלתי חוקיים. "יש לנו שני מתקנים - יהלום בנתב"ג וגבעון במתחם כלא רמלה - ובכל אחד מהם קיימים רק עשרות מקומות. אנחנו מקדמים יוזמה להרחבת מתקני המשמורת", סיפר.

מוסקוביץ גילה שבכוונתו לפעול לשיפור ההטבות למסתננים שיעזבו מרצון. "אנחנו רואים גידול במספרי המסתננים מאריתריאה ומסודן שעוזבים מרצון, רובם לקנדה. כיום מענק היציאה מרצון עומד על 3,500 דולר לנפש, כך שמשפחה של ארבע נפשות יוצאת מכאן עם 14,000 דולר וגם עם דמי הפיקדון של המעסיקים. כדאי לשקול לשפר את ההטבות, כדי שיהיה גידול משמעותי בעזיבה מרצון", ציין.

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, בסוף שנת 2021 שהו בישראל 28,135 מסתננים, ומוסקוביץ העריך שהמגמה של עזיבה מרצון תימשך.

הוא הזהיר מתופעות של מתווכים בשטחי הרשות הפלסטינית, הפועלים בשיתוף פעולה עם מעסיקים ישראלים לצורך מכירת אשרות כניסה לפועלים פלסטינים. "יש מקרים שבהם פועלים פלסטינים משלמים 2,500 שקל בחודש למאכער. הוא פועל בשיתוף פעולה עם מעסיקים ישראלים שרושמים העסקה פיקטיבית. הפועל נכנס לארץ באמצעות האשרה, אבל אין לו באמת מקום עבודה, ואז הוא מחפש פרנסה. ערכנו שימוע ל־23 מעסיקים שחשודים בהעסקה פיקטיבית, ונשלל מהם היתר העסקת פלסטינים", סיפר.

מוסקוביץ הבהיר שהוא תומך בהגדלת אשרות העבודה לפלסטינים. הוא ציין: "עדיף לכלכלה הישראלית וגם להם שיגיעו יותר עובדים פלסטינים לארץ, אבל בעלי היתר חוקי".

אתגר מורכב נוסף שאיתו מתמודדת רשות האוכלוסין וההגירה נובע מזמני ההמתנה הארוכים לקבלת תורים ללשכות לצורך הנפקת דרכונים. "נקטנו שורת פעולות כדי לצמצם את זמני ההמתנה. העברנו עובדים ללשכות האוכלוסין, אנחנו קולטים עשרות עובדים חדשים והארכנו את שעות הפעילות, אבל זה עדיין לא מספיק. זמן ההמתנה הממוצע במדינות מערב אירופה לקבלת תור להנפקת דרכון עומד על כשלושה חודשים וחצי", תיאר מוסקוביץ.

הוא הוסיף: "במהלך משבר הקורונה ישראלים רבים לא יכלו לצאת מהארץ בשל הסגרים והמגבלות, אבל הם לא חידשו את תוקף הדרכון. מבדיקה שערכנו עלה שכ־700 אלף ישראלים שיכלו לחדש את הדרכון אז ללא תור, לא עשו זאת וכעת, כאשר כולם רוצים לצאת לחו"ל, נוצרו עומסים".

מוסקוביץ העריך שתוך כמה חודשים יפחתו זמני ההמתנה. אולם הפתרון שיביא לקץ התורים אמור להתרחש בתחילת 2023, כאשר יוצבו מכונות אוטומטיות להנפקת דרכונים.