ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (ראשון) הערכת מצב מיוחדת, נוכח האירועים בירושלים. בסיום הדיון מסר רה"מ: "כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל".

עימותים אלימים בהר הבית; ארגוני הטרור מאיימים בהסלמה - לכתבה המלאה

בנט הדגיש כי יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים. עוד הוסיף רה"מ, כי יש להמשיך ולטפל בפורעים שמפרים את הסדר הציבורי ומנסים לפגוע בשגרת החג, וכן הנחה לתגבר את אבטחת האוטובוסים לכותל ולעיר העתיקה. בנוסף, ראש הממשלה הנחה להמשיך את הטיפול בגורמים מסיתים שמפיצים חדשות כזב (פייק ניוז) וסרטונים ערוכים על אלימות כנגד מתפללים מוסלמים במטרה להלהיט את השטח ולפגוע בשגרת הרמדאן.

בנט: "משימת העל היא מתן ביטחון לאזרחי ישראל בכל רחבי הארץ. כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל. אנחנו פועלים להרגעת השטח מחד, ומאידך פועלים באופן נחרץ נגד גורמים אלימים. כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

מפלגת הליכוד הגיבה על האירועים בירושלים ומסרה: "כשיהודים אינם יכולים ללכת בביטחה בלב ירושלים בחג הפסח, בשעה שניתן להקים לאלתר ממשלת ימין חזקה, ישנם חברי כנסת בקואליציה שנבחרו בקולות הימין שמבינים שהממשלה הזאת סיימה את דרכה ושהניסיון של בנט ולפיד ולפיד להיאחז בכיסאותיהם הוא פתטי וחסר סיכוי. אותם חברי כנסת אינם מוכנים להמשיך ולתלות את ביטחון ישראל בהחלטות מועצת השורא של האחים המוסלמים ובממשלה חלשה שאיבדה את הרוב בכנסת".

"בעוד נפילת הממשלה היא רק עניין של זמן קצר, ביטחון ישראל היא משימתנו לדורות. אין מקום לדחיות נוספות – חייבים להקים מייד ממשלת ימין חזקה שתחזיר את השקט והביטחון לאזרחי ישראל", סיכמו בליכוד.

לאחר שבימים האחרונים פעלה המשטרה ברחבי העיר ירושלים בכוחות מתוגברים לשמירת שלום הציבור ובטחונו, נערכה משטרת מחוז ירושלים, בפיקודו של מפקד המחוז ניצב דורון תורג׳מן, בהיערכות מוגברת שתימשך גם במהלך ימי חול המועד פסח ובמהלך אירועי "ברכת כהנים" שיתקיימו בשני מועדים, ביום שני ה-18 באפריל וביום רביעי בשעות הבוקר בכותל המערבי בירושלים.

מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים פרוסים ברחבי העיר ירושלים, בדגש לאזור העיר העתיקה וצירי התנועה באזור, הכל במטרה לתת מענה לכל תרחיש, לשמור על הסדר הציבורי והביטחון, וכן לווסת ולהכווין את התנועה. במסגרת הפעילות המשטרתית, יוצבו מחסומי בידוק וויסות קהל, במטרה לנתב את הציבור הצפוי להגיע לרחבת הכותל המערבי בהתאם לעומסים ומגבלת הקהל, תוך שמירה על שלום הציבור ובטיחותו. 

בשל היערכות זו, ייחסמו לתנועה רחובות רבים בעיר העתיקה ובסמוך אליה, בהם: כביש עוקף העיר העתיקה, דרך מעלה השלום, שער יפו, גת שמנים-דרך העופל, רוקפלר וסולטן סולימאן.

הציבור מתבקש להימנע מלהגיע לאזור העיר העתיקה במהלך ימי החג בכלי רכב פרטיים ולהסתייע בתחבורה הציבורית, היסעים מחניוני 'חנה וסע' והרכבת הקלה. שוטרי מערך התנועה יוצבו בכביש 1 מכיוון המטה הארצי לכיוון העיר העתיקה, ויתבצעו הכוונות ושינויים בהסדרי התנועה בהתאם לעומסי התנועה והמבקרים באזור.

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

בעקבות הערכת מצב טלפונית, שערך אמש עם בכירי מערכת הביטחון בעקבות האירועים האלימים במתחם הר הבית ביום שישי, החליט בהמלצת גופי הביטחון שר הביטחון בני גנץ כי לא יוטל סגר על יו"ש בחול המועד פסח, וכי ימשיכו להתקיים הערכות מצב בהמשך בהתאם להתפתחויות.

לאורך כל סוף השבוע ניהלה ישראל מאמצים בינלאומיים כדי למנוע הסלמה בעימותים בירושלים ובכל רחבי יהודה ושומרון, וכן את גלישתם לרצועת עזה. מקורות ביטחוניים מסרו כי מגעי התיווך בין ישראל לבין ארגוני הטרור הגדולים ברצועת עזה, חמאס והג'יהאד האסלאמי, נעשים על ידי בכירים במודיעין המצרי. בירושלים מסרו אמש כי הכוונה היא לנטרל את המתיחות הגואה, ולהחזיר את השקט לאזור באמצעות מתן הקלות שונות לציבור הפלסטיני. 

הפרות הסדר האלימות בהר הבית, במהלך תפילת יום שישי השני של הרמדאן ושעות לפני כניסת חג הפסח, העמידו את המשטרה בסיטואציה לא פשוטה. מחד, היה חשוב לאפשר את המשך התפילות עבור אותם מוסלמים שנהגו בצורה ראויה. ומנגד - לא לאפשר הסלמה של האירוע ולסכן התפרצות דומה כפי שהתחוללה לפני כשנה והובילה לגל התפרעויות בכל רחבי הארץ ולבסוף למבצע "שומר החומות".

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי היו בשיח רציף, ונערכו בהתאם יחד עם אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ולוחמי יחידות מיוחדת לקראת הבאות.

ואכן, האירועים האלימים החלו בשעה 4:00 לפנות בוקר, כשכמה מאות מתפרעים התבצרו בתוך מסגד אל־אקצא לקראת תפילות הבוקר, החלו ליידות אבנים ובקבוקים, ואף לירות זיקוקים אל עבר השוטרים וכוחות הביטחון ואל עבר גב הכותל המערבי, בעוד אחרים יצאו בקריאות הסתה. בשלב מסוים, לאחר שהאזהרות לא הועילו, נתקבלה ההחלטה להיכנס פנימה אל תוך המסגד ולהוציא את המתבצרים על מנת להרחיקם מהר הבית, ולבודד בינם לבין המתפללים האחרים.

ואכן, כשהם חמושים באמצעים לפיזור הפגנות, פרצו הכוחות לרחבה ובהמשך למסגד עצמו סביב השעה 10:00, ועצרו יותר מ־400 מתבצרים ופורעים שגרמו נזקים למסגד. שמונה שוטרים נפצעו באורח קל כתוצאה מיידוי אבנים לעברם, שלושה מהם פונו לבית החולים לאחר שנזקקו לטיפול רפואי. מיד לאחר מכן שב הסדר למקום, ותפילת הצהריים התקיימה בהשתתפות 50 אלף מתפללים. 

בסך הכל נעצרו ביום שישי למעלה מ־400 מפרי סדר ומתפרעים, שהתבצרו במסגד בהר הבית לאחר הפעילות האלימה, ובהם 130 בגירים שנחקרו ולאחר מכן נכלאו במתקני כליאה של שב"ס, ו־65 קטינים שנחקרו ולאחר מכן שוחררו בתנאי הרחקה מהעיר העתיקה ל־15 ימים. שאר העצורים, למעלה מ־200, שלא נמצא שיש להם עבר רלוונטי, נחקרו ושוחררו בתנאי אזהרה.

גורם בכיר במשטרה תיאר את ההתמודדות מול מאות הפורעים: "מהשעה 4:00 לפנות בוקר הבנו שיש עשרות ואפילו מאות צעירים שמתכננים להתפרע מיד אחרי תפילת הפאג'ר - וזה תרחיש שראינו גם בשנה שעברה ברמדאן.

"יצרנו קשר עם הווקף וביקשנו מהם לעשות הכל כדי למנוע אלימות, אבל אחרי זמן קצר הבנו שאין להם את היכולת או את הכוונה לבצע את המשימה. החלטנו להמתין לסיום התפילה, כשבמקביל החל יידוי של אבנים וירי של זיקוקים שסיכן את המתפללים בכותל המערבי.

"בשלב הזה נתן מפקד מחוז ירושלים את האישור לפרוץ להר הבית. זה קרה לאחר שהגיע מידע שלפיו הצעירים מתחמשים פעם נוספת במטרה להסלים את המצב. צריך להבין שמאז 2017 לא נכנסו כוחות משטרה למסגד אל־אקצא, אך מאידך - לא רצינו לגרום למצב שבו תפילות יום השישי הנוספות יהיו מצויות בסכנה. ההחלטה לפרוץ הייתה אמיצה ושקולה, והוכיחה את עצמה".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי אמר: "עשינו כל שביכולתנו להימנע מכניסה להר הבית, ואף פנינו לשומרי הווקף לטפל בפורעים, להרחיק אותם ולהוציא אותם משטח ההר. לצערנו זה לא צלח, והפרות הסדר נמשכו. למרות זאת, אפשרנו את תפילת הבוקר, אך גם בסיומה השוטרים הותקפו באבנים, סלעים וירי בכינון ישיר של זיקוקים – מה שאילץ אותנו להיכנס פנימה על מנת לפזר ולעצור את הפורעים. בשלב מסוים האבנים שהושלכו סיכנו את המתפללים ברחבת הכותל המערבי, ופעילות נחושה של מפקד המחוז ושוטריו הביאה למעצר של מאות פורעי חוק ולהשבת השקט אל ההר".