מדן ועד אילת: עם ישראל פקד הבוקר (ראשון) את שמורות הטבע ואתרי הבילוי ברחבי הארץ, לנוכח מזג האוויר השמשי ביום הראשון של חול המועד פסח. בכבישים רבים נרשמו עומסי תנועה, ואף אתרים רבים הודיעו לציבור שלא להגיע אליהם בעקבות עומס רב שנוצר במקום. 

רשות הטבע והגנים עדכנה בשעות הצהרים כי כ-200 אלף מטיילים טיילו בשמורות הטבע והגנים הלאומיים. בין הגנים הלאומיים הבולטים היום היו: ירקון תל אפק וגן השלושה עם  כ-5,000 מטיילים בכל אחד מהם, קיסריה ואשקלון עם 4,500 מטיילים בכל אחד, והבשור-פארק אשכול ובית גוברין עם כ-3,500 מבקרים בכל אחד. בין שמורות הטבע בלטו עין גדי עם כ-5,000 מטיילים והבניאס ועיינות צוקים עם כ-3,000 מטיילים. אתרים בולטים נוספים היו מגדל צדק, מעיין חרוד, מצדה, עין אפק ותל דן.

בין הפעילויות הבולטות שהתקיימו היום בשמורות הטבע והגנים הלאומיים: פסטיבל הקיסר בגן הלאומי קיסריה, הפסטיבל האתני והשוק הנבטי בגן הלאומי ממשית, חגיגה בארמון המלך בגן הלאומי הרודיון וצרים על אפולוניה בגן הלאומי אפולוניה.

בתוך כך התקיימו היום שלל מופעי "נושמים תרבות" בשיתוף מפעל הפיס עם להטוטנים, שחקנים, אומני קרקס ונגנים וכן סיורים מודרכים על ידי מורי דרך בשיתוף משרד התיירות במגוון גנים לאומיים. ברשות הטבע והגנים המליצו להירשם לאתרים מראש דרך מערכת ההזמנות באתר האינטרנט על מנת להבטיח כניסה לכל אתר. 

לדברי רעיה שורקי מנכ"לית רשות הטבע והגנים: "אני שמחה לבשר שהישראלים בחרו לטייל בישראל בחג הפסח. היום, יום ראשון של חול המועד, בחרו כ- 200 אלף מטיילים לבקר בגנים הלאומיים ושמורות הטבע. למרות מזג האוויר החם יחסית המבקרים גדשו גם את אתרי הטבע וגם את אתרי המורשת בהמוניהם ונהנו מעשרות פעילויות עשירות ומגוונות ומסיורים עם מורי דרך שמופעלים בימי החג וחול המועד. על מנת שהחג יעבור בביטחה והנאה אנחנו מבקשים לטייל על השבילים המסומנים להצטייד בנעלי הליכה, מים, כובע ושקית אשפה. קחו אחריות על שמירת הטבע והנוף".

רשות הטבע והגנים הודיעה כי היא מאריכה בחג הפסח וחול המועד את שעות הפעילות בכ-50 אתרים עד השעה 18:00 על מנת לאפשר למבקרים לפרוש את הטיול שלהם בחיק הטבע והמורשת על פני שעות רבות יותר. 




בצפון: 

עובדי ויערני קק״ל מאזור גליל עליון דיווחו בשעות הבוקר המאוחרות כי נחל פרוד עליון מלא עד אפס מקום, וכי ההגעה אפשרית רק למתחם הדרומי לרכבים. הנהלת האתר ביקשה מהציבור שלא להגיע למקום וכי באזור נוצרו פקקי תנועה גדולים. כביש 669 והגישה לגן הלאומי הסחנה גן השלושה נסגרו על ידי המשטרה בגלל עומסי תנועה. באזור מורגש עומס כבד.

הגן הלאומי חמת טבריה  (צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)
הגן הלאומי חמת טבריה (צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)


עוד דווח כי חניית אתר עין טינה מלאה עד אפס מקום ועומסים נרשמו גם בנחל תבור. מחדר הבקרה של איגוד ערים כינרת נמסר כי כעת שוהים בחופים השקטים של האיגוד, מעל 20 אלף נופשים.  חוף לבנון, חוף גופרה וחוף סוסיתא נסגרו עקב עומס יש לפנות לחופים אחרים. עוד נמסר כי טרום הגעה לחופים כדאי לבדוק מה מצב התפוסה, בשירות חינם "כוכבית כינרת" 55477*. 

בתוך כך, נצפה מופע נדידה מרהיב של אלפי חסידות מעל שמורת החי בר כרמל. 

מופע נדידה של אלפי חסידות מעל שמורת חי בר בכרמל, וידאו: יניב כהן - רשות הטבע והגנים


מטיילים בשמורת הטבע הר מירון (צילום: אטי קוריאט)
מטיילים בשמורת הטבע הר מירון (צילום: אטי קוריאט)

המשטרה עדכנה כי נרשמו עומסים בכבישים: 92 לדרום עין גב- רמות; 87 לדרום בית צידה; 85 למזרח כרמיאל- שזור; 77 למזרח המוביל- גולני; 65 למזרח ברקאי- אום אל פחם; 6 לצפון בת חפר- אליקים; 2 לצפון יקום-אור עקיבא.

במרכז: 

אתר יער עמינדב עמוס מסר לקראת שעות הצהריים כי המקום מלא עד אפס מקום, והציבור מתבקש לא להגיע לשם. בנוסף, שערי גן לאומי פלמחים נסגרו לכניסת כלי רכב והנהלת האתר המליצה שלא להגיע לאזור בשעות הקרובות וכי ניתן לבקר בגן הלאומי מגדל צדק. 

פסח בנאות קדומים  (צילום: אלדד מאסטרו)
פסח בנאות קדומים (צילום: אלדד מאסטרו)


המשטרה עדכנה כי נרשם עומס בכבישים: 4 לכיוון צפון פרדסיה- אלישיב; 20 לכיוון צפון חולון- ההלכה. 



בדרום: 

רשות הטבע והגנים עדכנה בשעות הצהריים כי גן לאומי תל אשקלון נסגר למבקרים נוספים בשל תפוסה מלאה.

עומס נרשם מבקרים בשמורת הטבע עין גדי. הנהלת האתר הודיעה כי הכניסה תתאפשר רק למזמיני מקום במערכת ההזמנות בלבד, וכי נותרו מקומות בשמורות הטבע עיינות צוקים, עין פרת ובגן הלאומי מצדה.

עין גדי (צילום: הדר יהב)
עין גדי (צילום: הדר יהב)

המשטרה עדכנה כי נוצר עומס בכביש 6 לכיוון דרום בין קריית גת ומחלף בית קמה.