בישראל חיים כ־165 אלף ניצולי שואה. כ־25% מהם מצויים מתחת לקו העוני וכ־20% מוגדרים מרותקי בית הנזקקים לטיפול סיעודי. בגילם המתקדם ניצולי השואה מתמודדים עם אתגרים יומיומיים בהיבט הבריאותי והנפשי, אך אחד האתגרים שאינו כורח המציאות הוא הקושי במיצוי זכויותיהם בארץ ובעולם, זכויות שמגיעות להם על פי חוק ועשויות לשפר את חייהם לעת זקנה.

"לניצולי השואה מגיעות זכויות והטבות מגופים שונים בארץ ובעולם, אך בגילם המתקדם רבים מתקשים לממש את זכויותיהם, אשר משתנות ומתעדכנות מעת לעת", מסבירה אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי השואה.

בשנים האחרונות נעשו שינויים שפתחו עבור ניצולי השואה זכויות והטבות חדשות, אך רבים מהם לא יודעים אילו זכויות מגיעות להם ולמי עליהם לפנות כדי לקבלן.

עמותת אביב לניצולי השואה מסייעת בכל שנה לכ־10,000 ניצולי שואה במיצוי זכויותיהם ללא תשלום. עד כה סייעה העמותה ליותר מ־70 אלף ניצולי שואה לקבל זכויות והטבות בשווי של 600 מיליון שקל. משפחות השורדים מוזמנות לפנות לאביב לניצולי השואה באתר העמותה או במוקד 5711*.

זאת תמצית העדכונים שבוצעו בתחום זכויות ניצולי השואה במהלך השנה האחרונה:
הכרה בגטו בוקרשט: לפני מספר חודשים הכירה גרמניה בבוקרשט כגטו פתוח. הכרה זו פותחת עבור רבים שהתגוררו בבירת רומניה בזמן השואה אפשרות לזכויות והטבות, כמו קצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה ובקשה לרנטה רבעונית של קרן סעיף 2 מוועידת התביעות, מענק ילדות אבודה של ועידת התביעות, רנטה סוציאלית מגרמניה על עבודה בגטו ללא כפייה ועוד.

רנטה בגין רדיפה באזורים ספציפיים על פי הסכם סעיף 2: ועידת התביעות פתחה לאחרונה קצבה חודשית לכ־6,500 ניצולי שואה, בסכום של 375 יורו, בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי ממשלת גרמניה ובתנאי שאינם מקבלים קצבה חודשית אחרת.

שינוי שיטת החישוב לקבלת תגמול/תגמול מוגדל לפי הכנסה למקבלי רנטת קרן סעיף 2: על פי פסק דין שניתן במאי האחרון, לא תחושב רנטת קרן סעיף 2 מוועידת התביעות (העומדת כיום על 600 יורו לחודש) במבחן ההכנסות לצורך זכאות לתגמול/תגמול מוגדל לפי הכנסה, בתשלום ההשלמה החודשי מהרשות לזכויות ניצולי השואה.

תוספת חודשית של 100 יורו למקבלי רנטת BEG: במסגרת סיכום של המשרד לשוויון חברתי והרשות לזכויות ניצולי השואה עם ממשלת גרמניה, גדלה התוספת החודשית שמקבלים 3,750 ניצולי שואה הזכאים לרנטת הבריאות מממשלת גרמניה (BEG) ב־100 יורו נוספים.