אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: בהיכל הזכרון בהר הרצל מתקיים היום (שני) טקס הנחת פרחים על קברות חללי מערכות ישראל. בטקס בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון, נעשה חיבור למלחמה באוקראינה - הובא סיפורו של קצין צה"ל סגן גרמן רוז'קוב שנפל לפני כעשרים שנה. אביו חולץ בימים אלה מאוקראינה ועלה לקברו בקרית שמונה.

בטקס משתתפים בין היתר, הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי נציבת בתי הסוהר, קטי פרי, ראש המוסד דוד ברנע, ראש השב"כ רונן בר, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, יו"ר ארגון אלמנות צה"ל, אלופי צה"ל וניצבים.

אירועי וטקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה 2022

מפכ"ל המשטרה פתח באומרו: "בעוד כיומיים כשעם ישראל יחגוג את יום העצמאות. ככל שחלפו השנים וככל שהתפתחה המדינה, כך התפתחה בהמשטרה שהרחיבה את פעולתה. סיפורם של חללי משטרת ישראל הוא סיפורה של המדינה. 1,546 שוטרים סיפרו את סיפור המשטרה שלא תמצאו כמוה בעולם. משטרה ששוטריה ולוחמיה נפלו על גבולותיה, על שמירת החוק והסדר של המדינה. את רשימת השוטרים שנפלו חתם אמיר חורי, זה קרה במהלך חילופי אש מול מחבל, בלב בני ברק".

"74 שנים מפרידות בין אריק החלל הראשון של משטרת ישראל לבין אמיר, האחרון. שני שוטרים, כל כך שונים אך כל כך דומים. סיפורם של חללי מלחמת ישראל הוא סיפורה של המדינה, 74 שנים מפרידות ביניהם אך דבר אחד קושר אותם יחד - הם מגיני הארץ שחרפו נפשם למען המדינה". 

"במדינה שאויביה לא ויתרו על נשקם וכוונתם לפגוע ולפגע באזרחי ישראל, זה לא רק איום המופנה למדינה מחוץ לגבולותיה אלא גם איום המבקש לפרוץ מבפנים, עם ניסיון התקוממות שתודלק ע"י הסתה של דורמי טרור. משטרת ישראל שמעולם לא התנסתה במיגור ככ הרבה מוקדי טרור והפסד התמודדה בגבורה עם שוטרים ושוטרות מסורים שראו באותה שעה כמי שנושאים עליהם את גורל המדינה", סיכם המפכ"ל.

לאחריו, עלה הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי: "עם ישראל מתפתח בארצו, בונה יוצר ומטייל אך יש לו חובה למלא - חובת ההוקרה והזיכרון. צאו לטייל אך זכרו כי במקום שאתם מטיילים הלכו טורים של חיילים. היום הזה קורא לכולנו להתאחד, הוא מאט את קצב השגרה ומפנה זמן לכל אזרחי המדינה לעצור ולחשוב, לעצור ולהתייחד".

"זהו כאב שאינו נח ואינו מניח, כאב צורב המעיב על כל שמחה, אבל גם הוא מזכיר לכולנו שהוא גם אות לחירות, לביטחון ועצמאות. לצה"ל ולארגוני הביטחון יש יכולות מהגבוהות בעולם, אך הבסיס לכל הוא איכות כח האדם ורוח הלחימה, אלו החומרים מהם עשוי ביטחון המדינה, זוהי תוצאה של פעילות צבאית מאומצת ועשייה קשה ותובענית", הוסיף. 

"המשימה של צה"ל לעולם תהא כפולה - הגנה על המדינה ועל חיילינו. לשם כך אנו מקיימים באופן קבוע ומשמרים את כל מה שיעיל ובעל ערך צבאי, נפרדים מהישן ומחדשים שיטות ואמצעים כדי להיות רלוונטיים ויעילים. במהלך השנה החולפת, השלמנו וחידשנו את היקף הלחימה, שיפרנו את היקף החימושים, אך טובים ככל שיהיו השיטות והלוחמים, החינוך ישאר לעולם הגורם המרכזי שיקבע את עוצמות צה"ל, זה חינוך על ידי מערכות החברה ועל ידי הבית וההורים".

הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

על פי נתונים שפרסם משרד הביטחון בסוף השבוע, 24,068 בני אדם מוגדרים כחללי מערכות ישראל. בשנה החולפת נוספו 56 חללים למניין הנופלים ועוד 84 נכים, שהלכו לעולמם כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל.

כמו כן, מחר, בשעה 20:00 בערב, תישמע ברחבי הארץ צפירת זיכרון באורך דקה, שתציין את פתיחתו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. מיד לאחר הצפירה יחלו עצרות הזיכרון ברחבי הארץ. הטקס המרכזי יתקיים ברחבת הכותל בירושלים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל אביב כוכבי. בשעה 21:15 יתקיים אירוע הזיכרון "שרים לזכרם" בכנסת.