אפרת רז, אלמנתו של רס"ב נעם רז, לוחם ימ"מ בן 47 שנהרג בפעילות מבצעית בג'נין, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, סיפרה על המחוות המרגשות שקיבלה מאלפי הישראלים שבאו לנחם אותם והתייחסה לביקורת הקשה שהשמיע בנה כלפי ראש הממשלה נפתלי בנט: "חשבתי שהבן שלי הוא כמו אבא שלו, נאמן לאמת. אבל, האמת היא מה שבארי אמר זו זווית אחת, אבל בתקשורת הזכרתי לראש הממשלה שיזכור מי הוא, מה הוא ומה המשימה שלו בעצם".

בפתח דבריה סיפרה כי "כל יום היו אלפי אנשים. רובם אנשים שאנחנו לא מכירים, לא הכירו את נעם, לא הכירו אותנו. למה נעם נגע בכל כך הרבה אנשים זאת השאלה שאנחנו מנסים לפצח כבר שבועיים וחצי. אני מבינה שקורה פה משהו, יש איזו תנועה בעם, איזושהי התעוררות, כמו שאמרו לנו אפילו בראשי תיבות - נ.ע.מ. - נוע עם. יש התעוררות גדולה, שאנשים פשוט רוצים לגעת בטוב הזה, והוא פשוט גילה לאנשים את הרז שיש בתוכם".

היא הוסיפה: "נראה לי הוא מסמל לנו את הטוב והיפה, מה שאנחנו רוצים להיות, בכל המישורים. הוא היה מאוד מכוונן למי שהוא, למה שהוא. הוא לא ויתר לעצמו להוציא את זה לפועל, להיות יותר טוב בכל המישורים, אם זה במישור המקצועי, ואם זה במישור האנושי, במידות שלו, באישיות שלו. בכל דבר הוא ניסה פשוט להיות מה שהוא צריך להיות".

אפרת הוסיפה וסיפרה כי "השבעה פשוט ממשיכה, כל יום נכנסים אלינו מלא אנשים ורוצים לשמוע עוד ועוד על נעם. אני אומרת להם, 'אתם רוצים לשמוע בעצם עליכם, על מה שיש בתוככם פנימה'. נראה לי שלכל אחד הוא נכנס כמו חץ בלב, כי הוא הפגיש אותנו עם מי שאנחנו באמת. הגיעו אלינו מכל הצבעים, מכל המינים, כל רובדי החברה הישראלית, מהארץ, מחו"ל הגיעו גם.

"הוא נגע כמו חץ בלב לאנשים לשמוע שהם טובים. נמאס לנו שיגידו לנו כבר כמה אנחנו פחות טובים, פחות מוצלחים, שאת זה שומעים אולי כל היום בחוץ. אנשים פה זהב, אחד-אחד. העם שלנו פשוט מקסים. אני יודעת את זה, אבל אנשים צריכים שיגידו את זה לעצמם, שקודם כל נזכיר לעצמנו מי אנחנו. נעם היה בכל הרבדים, גם במישור האישי, גם בחיבור לשורשים שלו, מאיפה שהוא ינק את הכוח שלו, מהתנ"ך, מהתורה, החיבור שלו לארץ, החיבור שלו לאדמה, נראה לי זה דיבר להרבה אנשים".  

"בסיום השבעה, הרגשתי שלכל אחד יש מן נעם קטן בלב שאומר לו 'תגדל' והנעם הזה היה בפנים, כי בסוף הוא משקף את מה שכולנו, ורק עכשיו הוא מאיר אותנו קצת ואומר לו 'תגדל'. ניגשו אלי הרבה אנשים ואמרו 'החלטתי להיות יותר סבלני, פחות להתלונן, יותר להאיר פנים, לחייך, לקבל, לדבר פחות רע, להיות מחובר לכל הרבדים בעם שלנו, להסתכל יותר פנימה, להיות יותר טוב, להיות יותר נחמד, מכיל, להיות עם אפס ויתור עצמי, לעבוד על האישיות שלי, לנצל את הזמן', לקום שעה קודם מה שנקרא".

על המתחים הפוליטיים עם חלק מהמבקרים בבית המשפחה בהתנחלות קידה בבנימין, בהם ח"כ מוסי רז ממרצ, סיפרה: "דיברנו על המשותף, על זה שלשנינו קוראים רז. שמנו רגע את הדעות הפוליטיות בצד. לנעם היו הרבה חברים ובאמת כולם אוהבים אותו. החברים הטובים שלו, הם באמת לפעמים שונים ממנו ב-180 מעלות. פוליטית, דתית, בהכול, אבל זה שטויות. זה כמו אבק, אתה עושה פו וזה נעלם. בפנים אנחנו אותו אחד".

כשנשאלה מה חשבה על הביקורת הקשה שהטיח בנה הבכור בלווית אביו כלפי רה"מ בנט והתנהלות הצבא, השיבה: "חשבתי שהבן שלי הוא כמו אבא שלו, נאמן לאמת, אבל האמת היא מכלול גדול ומה שבארי אמר זו זווית אחת, ומה שאנחנו אמרנו בעיקר לרה"מ, ביקשתי ממנו שיזכור מי הוא ולמה הוא ומה המשימה שלו בעצם. מה שיכוונן אותנו, זה שאם קמנו וקיבלנו חיים, ננסה להיות נאמנים למטרה שלשמה אנחנו פה, והוא בתור ראש ממשלה וכל שאר ראשי העם שהיו אצלנו - בואו נהיה נאמנים לשליחות שנתנו לנו".
 
היא סיפרה כי היה לה קשה לשמוע את בנה מאשים את בנט במות אביו: "אני חושבת שלרה"מ יש כוחות לעשות הרבה דברים טובים ולא להתבלבל מכל התירוצים ופשוט לעשות טוב. כל עוד הוא ראש ממשלה נותנים לו כוח לפעול פה לטובת עם ישראל. רוב הפגישה הייתה על הדברים שהוא יכול לעשות ושיש לו כוח לעשות ולהזכיר לעצמנו מי אנחנו ולמה אנחנו".

בהמשך עדכנה רז בשלומו של סגן ניצב שנעם הציל את חייו וסיפרה כי הוא "מתאושש עם הרבה כוח רצון ונחישות". כשנשאלה איך הוא קיבל את הנפילה של נעם השיבה: "לכולם זה קשה מאוד, זה בשר מבשרם והם כולם אנשים נפלאים כמו נעם. את נעם כולם אהבו, לא משנות הדעות. לכולם זה קשה. לי הוא חסר בתור בן זוג מדהים, בתור אבא, איזה סבא הוא יכול היה להיות. בסוף הוא היה עם נשמה של ילד, אבל כל כך עמוק, כל כך נוגע".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm