שנה לאחר האסון בהילולה במירון שגבה את חייהם את של 45 בני אדם, מפקד מחוז צפון של משטרת ישראל ניצב שמעון לביא הודיע אמש על התפטרותו מתפקידו ועל פרישתו משירות. הבוקר (שלישי) הגיבו ב-103FM לפרישת הניצב ישראל דיסקינד והרב ישעיהו פוגל, אשר איבדו את בני משפחתם באירוע.

ישראל דיסקינד, אשר אחיו שמחה בונים דיסקינד נהרג באירוע אמר כי "עדיף מאוחר מאף פעם, הייתי מצפה שזה יקרה יום למחרת האסון או באותו הבוקר שקיים סוג של מסיבת עיתונאים ולקח אחריות. לקיחת אחריות בלי הנחת המפתחות היא לא באמת לקיחת אחריות". 

"הוא לא היחידי - זה מתחיל בו, אבל שלל גורמים גרמו לאסון. המחדל לא מתחיל בשמעון לביא או מסתיים בו, הוא לא האשם והאחראי היחידי. הייתי מצפה לראות את המפכ"ל לוקח אחריות", הוסיף דיסקינד. 

עוד הוא אמר כי "זו הזדמנות לקרוא לכל אותם האנשים שאחראים לאסון הזה ועד היום ממשיכים לשמש בתפקידם, כאילו לא נהרגו 45 אזרחים על לא עוול בכפם, להתפטר. מי שמסתכל על האסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה, מבין שהאשמה היא לא על הכתפיים של מפקד מחוז צפון לבדו - הגורמים הם רבים. יש את ועדת החמישה, יש את המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, יש את כל מפקדי המשטרה הרלוונטיים. הציבור החרדי הוא הניזוק הגדול ביותר מהאסון, והח"כים החרדים לא פעלו כלום כדי לתקן את האסון".

שמחה דיסקינד ז''ל, נהרג באסון מירון (צילום: באדיבות המשפחה)
שמחה דיסקינד ז''ל, נהרג באסון מירון (צילום: באדיבות המשפחה)

גם הרב ישעיהו פוגל, אביו של ידידיה פוגל ז"ל שנספה באסון, הגיב: "זו החלטה אמיצה בכיוון הנכון, ובהחלט מתווה דרך לכל מי שנגע באירוע של מירון שלפני שנה, והגיע הזמן שגם הם יקבלו החלטה מושכלת. אין לי הסבר למה זה נעשה עכשיו, יכול להיות שהיה צריך לעשות את זה קודם. עד היום אני לא ראיתי תחקיר עומק של המשטרה, אבל זה לא רק המשטרה - כל המעגלים הסובבים צריכים לקבל אחריות ללכת הביתה, לרענן אותם ולהביא אותם למקום טוב. למען מדינת ישראל וטובת אזרחיה, אני מקווה שרבים ייקחו אחריות ושזו תהיה הנורמה".

לטענת הרב פוגל, גם בחברה החרדית נשמעים קולות הקוראים לשינוי: "חברי הכנסת החרדים דאגו לציבור במשך שנים רבות, אבל יש כן ציפייה גם בתחום הזה לריענון השורות ולהביא אנשים אחרים. כשמרים נאור ז"ל לקחה את התפקיד, היא יצרה ועדה חכמה מאוד, קשובה מאוד - אבל לא כזו שאפשר לסובב אותה. אני באתי לוועדה הזאת והיא נראתה לי עניינית ולא מתלהמת, לכן אני סומך עליה. המשפחות כואבות את כאבם, אבל גם מתרכזות בלחזור לחיים. השנה עברה ברגע אחד, רק אתמול הילד שלי הסתובב בבית והיום אני לבד. למשפחות אין כוחות לצאת ולעלות על בריקדות". 

ידידיה פוגל ז''ל, נהרג באסון מירון (צילום: באדיבות המשפחה)
ידידיה פוגל ז''ל, נהרג באסון מירון (צילום: באדיבות המשפחה)

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm