מסקר של מכון סמית עבור עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון, לקראת חג האהבה ט"ו באב, שיצוין השבוע, ולקראת הבחירות הקרובות - עולה כי לרוב גדול של מצביעי מפלגות הקואליציה הנוכחית חשוב שהמפלגה שעבורה יצביעו בבחירות הקרובות תדרוש חופש בחירה בנישואים בישראל, כלומר אפשרות לנישואים אזרחיים.

סקרים לאחר המבצע חושפים: כמה מנדטים קיבל לפיד? ואיך נראית מפת הגושים?

דרישה כזאת חשובה ל־94% ממצביעי העבודה, ל־95% ממצביעי מרצ, ל־73% ממצביעי יש עתיד, ל־76% ממצביעי ישראל ביתנו ול־71% ממצביעי כחול לבן ותקווה חדשה.

הסקר בדק את עמדת מצביעי המפלגות המתמודדות על קולות הציבור בבחירות הקרובות. "לשאלה זו יש חשיבות לנוכח הרצון שהביעו חלק ממנהיגי מפלגות הקואליציה הנוכחית, אשר מודעים לחשיבות חופש הנישואים ובהסכמיהם הקואליציוניים הכניסו דרישה לאלטרנטיבה לנישואים ברבנות, אך לא מימשו אותה", הסבירו בעמותה.

"עתה מביעים מנהיגים אלה שאיפה לשותפות עם המפלגות החרדיות בקואליציה הבאה, וכיוון שברור כי מפלגות אלה מנעו עד היום חקיקת נישואים אזרחיים, בדקה עבורם חדו"ש אם למצביעיהם חשוב חופש נישואים בישראל".

כמחצית (49%) מהציבור היהודי הבוגר השיבו כי חשוב להם שהמפלגה שעבורה יצביעו בבחירות הקרובות תדרוש חופש בחירה בנישואים בישראל, כלומר אפשרות לנישואים אזרחיים. בקרב הציבור החילוני עולה שיעור זה ל־73%. 39% בקרב מצביעי הליכוד השיבו שהדבר חשוב להם.

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש, התייחס לממצאי הסקר: "רצונם של מנהיגי מפלגות הקואליציה לשלוט מובן וטבעי, אבל מפלגות המפנות את גבן למצביעיהן ומשלימות עם ההפרה הנמשכת של זכויות האזרח וכבוד האדם, כמו גם של חופש הדת המובטח במגילת העצמאות, מכרסמות באמון הציבור בפוליטיקאים ובמשטר הדמוקרטי. פוליטיקאים אלה אחראים להנצחת מציאות שבה ישראל היא הדמוקרטיה המערבית היחידה בעולם השוללת מאזרחיה את החירות להינשא".

הוא הוסיף: "סקרי חדו"ש מצביעים על רצונו של רוב הציבור לחדול משגרה פוליטית של כניעה לתכתיבי המפלגות החרדיות ורצון לראותן מחוץ לקואליציה הממשלתית, ולפחות עמידה על ערכי היסוד של הדמוקרטיה ודחיית הדרישות הסחטניות של המפלגות החרדיות בסחר הסוסים הפוליטי".

הסקר נערך בראיונות טלפוניים ובפנל אינטרנטי בקרב 800 איש, כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל בגילי 18 ומעלה, וסטיית התקן בו היא 3.2%.