כמעט 80 שנה אחרי שפיוטר סנייביץ' הציל את הנער היהודי דימיטרי שמייגר מציפורני הנאצים - בתו לידיה, בעלה ושבעת נכדיו נמלטו מההפצצות באוקראינה ישירות לבאר שבע, שבה מתגוררת משפחתו של שמייגר.

יום עצמאות שחור: הרוגים ועשרות פצועים במתקפה רוסית על תחנת רכבת באוקראינה

בעקבות הצטברות המקרים על פליטים מאוקראינה שחווים קשיים כלכליים, ובתוכם בני משפחתו של חסיד אומות העולם פיוטר סנייביץ', החליטו בארגון הפילנטרופי הבריטי JNF UK ובארגון "מתן - משקיעים בקהילה", לסייע לפליטים ולהעניק תווי קנייה לאלף מהם לרכישת ציוד בסיסי בסך כולל של כחצי מיליון שקל.

גובה הסיוע ינוע בין 1,000 שקל ל־1,500 שקל, בהתאם לגודלה של כל משפחה. החלוקה תתבצע באמצעות מינהלת הסיוע צו השעה, המופעלת בהובלת הממשלה על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי וארגון מד"א.

מדובר בסיוע לרכישת ציוד החסר לפליטים מעבר לסל המזון שאותו הם מקבלים מהמדינה. במסגרת תווי הקנייה, יוכלו הפליטים לרכוש ציוד בסיסי הכולל בגדים והנעלה, ריהוט וכלי בית, מאחר ורבים הגיעו ללא אמצעים והעסקתם בישראל מתאפשרת רק בדרך עקיפה במהלך שהותם בישראל.

תשעה מהם הם כאמור אנטולי ולידיה אודרצ'וק, מהעיר רובנו, שנמלטו עם שבעה מתוך תשעה ילדיהם לישראל עם תחילת ההפגזות. "היו לנו חיים מאושרים באוקראינה וההחלטה לעזוב הייתה קשה מאוד כי זאת המולדת וצריך לעזוב לתקופה לא ידועה", סיפרה לידיה, בתו של חסיד אומות העולם סנייביץ', "גילינו בישראל הרבה אנשים טובים שסייעו לנו וגילו אכפתיות. תווי הקנייה יסייעו לנו מאוד לרכוש ציוד שחסר לנו בגלל שהמשפחה שלנו מאוד גדולה".

לדברי יו"ר JNF UK שמואל חייק, "התמיכה שלנו בפליטים, מתוך אחריות משותפת בין יהודי אנגליה ותורמים מישראל, היא זכות גדולה. יחד עם ממשלת ישראל, עלינו לסייע ולתמוך בפליטים ככל שניתן עד שהמצב יתבהר. מעורבותו של אביה של לידיה בהצלת יהודים באוקראינה במהלך השואה הייתה קרן של אור בתקופה האפלה ביותר של המין האנושי. ולנו, העם היהודי, אחריות לעזור להם בזמן הקשה ביותר שהם עוברים מתוך הערכה לתרומה של משפחתו בתקופה הנוראה ביותר לעם היהודי".