שיא של מטיילים בכל הזמנים בימי חג הסוכות וחול המועד נרשם השנה, לאחר שמיליון וחמש מאות אלף מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מדובר בגידול של כ-22% לעומת ימי החג וחול המועד בשנה שעברה. גידול מרשים במספר המטיילים נרשם השנה גם במגוון אתרי המורשת לעומת השנה שעברה.

שמורות הטבע והגנים הלאומיים המובילים בחג וימי חול המועד מבחינת תנועת המטיילים:
• הגן הלאומי קיסריה – עם כ- 44 אלף מטיילים לאורך כל ימי החג וחול המועד 
• שמורת הטבע עין גדי - 35 אלף מטיילים 
• הגן הלאומי מצדה - 32 אלף מטיילים
• הגן הלאומי ירקון תל אפק - 32 אלף מטיילים
• הגן הלאומי תל אשקלון – 21 אלף מטיילים
• שמורת הטבע הבניאס – 20 אלף מטיילים
• הגן הלאומי בית גוברין – 17 אלף מטיילים 
• הגן הלאומי מעיין חרוד – 16 אלף מטיילים
• גן השלושה (הסחנה) 16 אלף מטיילים
• שמורת הטבע תל דן 15 אלף מטיילים

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, אמרה כי "האתגר של רשות הטבע והגנים לקראת החגים הוא לזהות את הלכי הרוח של הציבור המושפעים בעיקר מאירועים ביטחוניים, תחזיות מזג האוויר ופיזור ימי חול המועד ביחס לימי החג והשבת, ובהתאם לנהל ולהשפיע טרום החג ובימי החג עצמם על תנועת המטיילים והחוויה שלהם.

זה מחייב תכנון, יצירתיות וחדשנות לצד הפעלת שיקול דעת לביטחון המטיילים. טיול באתרי הטבע הנה חוויה חושית בפני עצמה והציבור גם ככה מגיע ונהנה ממה שהטבע מציע. אתגר נוסף הוא בהבאת מבקרים לאתרי המורשת, 'להחיות' את הביקור בהם בתוכן, בפעילות ובהנגשה ברמה גבוהה של המתקנים והתשתיות. באתר מורשת, כאשר הקהל חווה תוכן איכותי, הוא מרגיש שקיבל תמורה משמעותית יותר לביקור".

עוד הוסיפה שורקי: "זכיתי לפגוש במהלך החג מטיילים רבים שפרגנו מיוזמתם לפעילויות המתקיימות בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע ומשיתוף הפעולה עם משרד התיירות ומפעל הפיס בהדרכות ובמפגש עם אמנים. הביקוש ללינה משפחתית ועם חברים בחניוני הלילה גובר וזה מחייב אותנו להתאים כל הזמן את החניונים לצרכיי הציבור הלן תחת כיפת השמיים.

השנה השקענו רבות בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ועמותת 'נקי' בהסברה ייעודית בנושא ניקיון המרחב הציבורי במטרה להעלות את המודעות בקרב המטיילים ללקיחת אחריות על הפסולת שהם כמטיילים יוצרים. זו התחלה חשובה ונדרשת בנושא זה עדיין עבודה רבה, סיזיפית וארוכת טווח בשינוי תרבות היציאה לטבע. אני מודה מכל הלב לעובדי הרשות ולמתנדבים הרבים שעבדו כל ימי החג על מנת שהציבור יהנה ואני מודה לציבור המטיילים שבחרו ליהנות  בשמורות ובגנים הלאומיים".

החג השנה כאמור התאפיין גם בביקורים רבים באתרי מורשת, עם גידול של עשרות אחוזים במגוון אתרים לעומת שנה שעברה. בין הגנים הלאומיים שבלטו בכך: יחיעם, חמת טבריה, כוכב הירדן, בית אלפא, בית שערים, ציפורי, קיסריה, אפולוניה, בית גוברין, מגדל צדק, השומרוני הטוב, מצדה, תל ערד, ממשית, עבדת ותל באר שבע. מזג אוויר נעים, פעילויות יזומות לאורך כל היום ובשעות הערב כמו גם במשך כל ימי החג הם אלו שתרמו לצמיחה זו. גם שמורות הטבע הארבל, יהודייה, נחל מערות  והחולה, וכן הגנים הלאומיים אכזיב ועין עבדת זכו למטיילים רבים נוספים ביחס לשנים קודמות.

מטיילים בשמורת הטבע עין אפק (צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בשמורת הטבע עין אפק (צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)

המטיילים נהנו משלל פעילויות, חוויות והדרכות שקיימה רשות הטבע והגנים במהלך ימי החג כאשר הבולטות שבהן היו מופעי "נושמים תרבות" בשיתוף מפעל הפיס במבחר גנים לאומיים עם להטוטנים, זמרים, נגנים ושחקנים וכן הדרכות מקצועיות עם מורי דרך בשיתוף משרד התיירות בעשרות גנים לאומיים ושמורות טבע.

ב-17 חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים שבתשלום לנו כ-47 אלף מטיילים. נתון זה משקף גידול של כ-35% לעומת סוכות בשנה שעברה.  בנוסף לכך, אלפי מטיילים לנו בחניוני הלילה המוסדרים בשטחים הפתוחים ללא תשלום. בין החניונים שבלטו: אכזיב, חורשת טל, מעיין חרוד, מצדה מערב ובארות. בנוסף, גם החניונים בחוות משמר הכרמל, ירקון והקסטל היו בתפוסה מלאה ברוב ימי החג.

בתוך כך במהלך כל ימי החג כ-210 אלף מטיילים פקדו את 80 תחנות המידע וההסברה שהציבה רשות הטבע והגנים בסיוע של המשרד להגנת הסביבה בכניסה למסלולי הטיול בגנים הלאומיים ושמורות הטבע שלא בתשלום ברחבי הארץ. המטיילים קיבלו בתחנות המידע הכוונה למסלול הטיול, תזכורת לכללי הטיול הבטוח והציוד הנדרש לטיול כולל שקיות לניקוי אשפה. בין התחנות שבלטו מבחינת תנועת המטיילים היו התחנות בעין חרדלית ונחל צלמון בצפון, פלמחים וחוף השרון במרכז, נחל אוג במדבר יהודה ובקעת צין וציר מעלה עקרבים בדרום. בחלק מהתחנות אף שובצו, לצד מדריכי הרשות, מורי דרך כחלק מפרויקט משותף עם משרד התיירות.

כמו כן, כחלק ממאמצי ההסברה לשמירה על הטבע והניקיון שולבה במהלך החג בשטחים הפתוחים גם פעילות מסבירינים ייחודית בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ועמותת "נקי". המסבירנים פגשו כ-50 אלף מטיילים ושוחחו עימם באופן ישיר על חשיבות ההתנהגות המכבדת בטבע, בדגש על חשיבות השארת שטח נקי בסיום השהייה בטבע. ניכר כי פעילויות אלו תרמו רבות לשמירה על הטבע ובשטחים הפתוחים בהם פעלו תחנות ההסברה והמסבירנים השטח נותר נקי יחסית. 

תחרות פיסול בחול בגן הלאומי פלמחים    (צילום: שלומית שביט)
תחרות פיסול בחול בגן הלאומי פלמחים (צילום: שלומית שביט)

במוקד רשות הטבע והגנים התקבלו במהלך החג וימי חול המועד כ-10,000 שיחות טלפוניות ו-6,000 פניות בערוצים הדיגיטליים, ביניהם הצ'אט הדיגיטלי, מתוכן כ-2,000 פניות הגיעו לבסוף לנציג אנושי. בין נושאי הפניות הבולטים: קבלת מידע על מסלולי טיול ופעילויות בחג באתרי הרשות, לינה בחניוני לילה, מנויי מטמון של רשות הטבע והגנים וסיורים מודרכים.

מסיכום תוצאות ביניים של סקר מבקרים מיוחד שנערך על ידי המדען החברתי ברשות הטבע והגנים במהלך חגי תשרי לרבות חג הסוכות וכלל כ-7,000 משיבים נכון לעתה, עולה כי 85% מהמבקרים היו שבעי רצון מהביקור במידה רבה ורבה מאוד  ו-87% מהם ימליצו על הביקור באתר בו ביקרו במידה רבה ורבה מאוד. כ-90% מהמבקרים היו שבעי רצון במידה רבה ורבה מאוד מתהליך הכניסה לאתר, חזות האתר וניקיונו והשירות שהתקבל מצוות האתר.

במהלך כל ימי החג טיפלו פקחי רשות הטבע והגנים בעשרות מקרים של סיוע למטיילים עקב חולשה, קושי לסיים את המסלול, איבוד דרך וכניסה לחשכה. מתוכם נרשמו 49 אירועי חילוץ מטיילים שנפגעו במהלך הטיול בעיקר עקב התייבשות, מחסור במים ופגיעות גפיים כתוצאה מהחלקה או נפילה. מתוך המקרים בלטו מספר אירועים של מטיילים שנזקקו לעזרה עקב הליכה במסלולי טיול שאינם מתאימים ליכולתם/כושרם וב-12 מהם הנפגעים הלכו בשביל לא מסומן בניגוד להנחיות. בארבעה אירועים הנפגעים פונו באמצעות מסוק של צה"ל ולוחמי יחידת 669 עקב תנאי השטח ומצב הנפגעים. בחלק מאירועי החילוץ השתתפו מתנדבי יחידות החילוץ, מד"א, לוחמי כיבוי האש , צה"ל והמשטרה.

מטיילים בגן הלאומי נחל צלמון (צילום: רחל אשכול, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בגן הלאומי נחל צלמון (צילום: רחל אשכול, רשות הטבע והגנים)

פקחי רשות הטבע והגנים טיפלו במהלך ימי החג וחול המועד גם ב-12 אירועי שריפה בשמורות ובגנים הלאומיים בהם נשרפו למעלה מ-3,200 דונם. חלק מפעולות הכיבוי התבצעו בשיתוף לוחמי האש מכב"ה ,עובדי קק"ל, חקלאים, בוקרים ומערך הכיבוי האווירי. קיים חשד כי שלושה מאירועי השרפה נגרמו כתוצאה מהצתה ושתי שריפות נוספות כתוצאה מרשלנות מטיילים.

מאיגוד ערים כנרת נמסר כי מעל עשרת אלפים נופשים בילו היום בחופי האיגוד השקטים. עוד נמסר, כי מסבירני האיגוד, סטודנטים בחופשה, עברו לאורך החג בין המשפחות הנופשות, הסבירו על חשיבות השמירה על הניקיון, שימוש בכלים רב פעמיים וחילקו שקיות אשפה.