על רקע מערכת הבחירות הסוערת לכנסת, התייצבו אמש אלפי בני נוער עם מגוון דעות מהקשת הפוליטית בכיכר הבימה בתל אביב, לעצרת הנעילה לציון 27 שנים לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, שהתקיימה תחת הכותרת – "זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמוקרטיה".

גנץ זעם: "כמו רבין גם לי צעקו 'רוצח' בכותל"; כך הגיב סמוטריץ

את העצרת ארגנה מועצת תנועות הנוער, והגיעו אליה בני נוער מרחבי הארץ מתנועות שונות, ובהן הצופים, הנוער העובד והלומד, בני עקיבא, דרור ישראל, האיחוד החקלאי, מכבי צעיר, קק"ל והאיחוד החקלאי. דליה רבין, בתו של יצחק, שהייתה אמורה לנאום בעצרת, לא הספיקה להגיע אליה, בשל התארכות הטקס המיוחד לזכר אביה במליאת משכן הכנסת בירושלים.

יצחק רבין  (צילום: יעקב סער, לע''מ)
יצחק רבין (צילום: יעקב סער, לע''מ)

עם זאת, היא שיגרה ברכה כתובה לבאי העצרת, שהוקראה בפתיחתה, ובה כתבה: "בסיומו של יום ארוך וטעון, אני שולחת לכם את ברכתי, ושמחה לשמוע על הכיכר המלאה ועל ההתייצבות שלכם שוב – יחד, לזכור, לדבר, להקשיב. אין כמו המפעל החשוב של קואליציית תנועות הנוער כדי לשדר את הכיוון הדרוש לנו עכשיו יותר מתמיד – לעמוד על משמרתה של הדמוקרטיה, לזכור מה מאחד אותה ולדעת איך להתווכח. אתם התקווה שלנו, העתיד בידיים שלכם".

אבל לא רק סוגיות של ימין ושמאל וחופש הביטוי עלו בעצרת. המארגנים החליטו, בהסכמה רחבה, להדגיש את יוקר המחיה בישראל, שפוגע קשות במשפחות רבות ובדור הצעיר. לפני פתיחת העצרת התקיימו עשרות מעגלי שיח של בני נוער ומבוגרים בכיכר הבימה, שלראשונה נערכה בה עצרת הסיום לציון אירועי רצח רבין. זאת בשל עבודות התשתית לסלילת קו הרכבת הקלה בכיכר רבין. עיריית תל אביב האירה את בניין העירייה בכיתוב מאיר עיניים: "27 שנים – חבר, אני זוכר".

במעגלי השיח, שהיוו חלק מרכזי מ"אסיפה ישראלית", השתתפו דמויות ממגוון הקשת הפוליטית והחברתית בישראל, לצד בני נוער מתנועות שונות, כאשר המסר הוא להקשיב ולגלות סובלנות לכל דעה במגוון נושאים. בין המשתתפים במעגלי השיח היו ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלראי פרייס, העיתונאי וחוקר תנועת ש"ס אבישי בן חיים, הח"כ לשעבר ראלב מג'אדלה, שהיה השר הערבי הראשון בממשלת ישראל, והמזכ"ל לשעבר של תנועת בני עקיבא יאיר שחל.

"הבחירות לכנסת גרמו להלם בחברה הישראלית. אלמלא החרם על בנימין נתניהו, ניתן היה להקים בזמן קצר ביותר ממשלה מתונה. אפשר בדקה אחת לעשות את זה, היהדות מתונה וסובלנית", ציין בן חיים, שהשיב בסבלנות לשאלות בדיאלוג המתמשך עם מבוגרים ובני נוער מהצד השמאלי של המפה הפוליטית.

מעגלי השיח בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
מעגלי השיח בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

מג'אדלה הרגיע את החוששים מהצפוי בשל ניצחון הימין, והזכיר את האמירה של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון - "מה שרואים מכאן, לא רואים משם". בין מעגלי השיח בלטה הידברות בין חניכים ומדריכים מתנועת צופי צבר בתל אביב לתנועת בני עקיבא בגבעת שמואל. יובל מבני עקיבא, שהגיע ביחד ארבעה מחבריו מגבעת שמואל, הדגיש: "אנחנו רוצים להכיר אחד את השני, עם ישראל הוא עם אחד, ואפילו שיש חילוקי דעות חשוב להתאחד. ההידברות הערב סייעה להכיר מקרוב דעות חדשות".

יואב משבט צבר בתל אביב הוסיף: "זו הזדמנות להכיר ולשמוע, גם אם לא משתכנעים. שמעתי מהם תפיסה יותר מודרנית ממה שחשבתי לפני המפגש".

אלעד אלפרוביץ, מנהל מחלקת החינוך בתנועת מכבי צעיר, שהיה ממארגני האירוע, סיכם בנימה אופטימית: "מערכת הבחירות לכנסת השפיעה, אבל ראינו כאן הידברות אמיתית. הייתה הסכמה רחבה בין המארגנים מכל הקשת הפוליטית להעלות את נושא יוקר המחיה, שלצערי נדחק במהלך מערכת הבחירות. סוגיית יוקר המחיה מאחדת את כולם – ימין ושמאל".