כנס מיוחד וראשון מסוגו יערך החודש בהולנד, בו כלל הארגונים הפועלים מול ישראלים בתפוצות יפגשו עם נציגים של כ–30 קהילות ישראליות ברחבי אירופה. הכנס הראשון מסוגו שיערך בהולנד ביוזמת משרד התפוצות, ההסתדרות הציונית העולמית, מוזאיק יונייטד, מכון קהילות וארגון ice, יפגיש בין כלל הארגונים הפועלים עם ישראלים בתפוצות לנציגים של כ–30 קהילות ישראליות ברחבי אירופה.

"אני נרגשת להוביל את היוזמה המיוחדת הזאת, ולהיות גורם משמעותי בהתוויית הדרך של הקהילות הללו (שחלקן עושות את צעדיהן הראשונים כקהילה), כך שמדינת ישראל תהיה נדבך מרכזי בזהותן", אמרה גוסטי יהושוע ברוורמן, ראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית.

לראשונה אי פעם יפגשו כל הארגונים הפועלים עם ישראלים באירופה תחת אותה קורת גג. הכינוס יערך במסגרת כנס של מובילי קהילות ישראליות באירופה ויכלול מעל ל-100 משתתפים מ -30 קהילות שונות מכל רחבי היבשת, ובהן: גרמניה, אנגליה, ספרד, שוויץ, יוון, אוסטריה, הולנד, שוודיה, גיברלטר, נורבגיה פורטוגל ועוד.

בכנס יועברו תכנים מקצועיים הקשורים לאופן שבו ניתן לבנות קהילה ישראלית בתפוצות, לסוגיות הקשורות בחינוך ילדים ובניית קשר עם ישראל, כמו גם בדרכים להקניית השפה העברית לילדי ישראלים בחו"ל, פיתוח מנהגים ומסורות של קהילה ישראלית שם, פעילויות בחגים ובמועדי ישראל, השילוב בין יהדות וציונות ועוד תכנים רבים, כאשר את ההרצאות יעבירו אנשי מקצוע ואקדמיה בולטים.

"כשבנינו את הכנס עמדו לנגד עינינו תוצאותיו של מחקר רחב היקף שערכנו יחד עם האונ' העברית. תוצאות המחקר חידדו והדגישו את כוחה של הקהילה בשימור הקשר עם ישראל, וסייעו לנו לדייק בבחירת התכנים והמרצים לכנס", אמרה גוסטי יהושע ברוורמן, ראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית.

גוסטי יהושע ברוורמן (צילום: Chen Leopold)
גוסטי יהושע ברוורמן (צילום: Chen Leopold)

מנכ"לית משרד התפוצות עו"ד ציונה קניג-יאיר: "קהילות יהודיות בעולם מתמודדות עם אתגרים חדשים רבים. משרד התפוצות יחד עם שותפינו מוזאיק ויונייטד מקדם פרויקטים בתחומי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי שמטרתם לתת מענה לאתגרים הללו תוך התייחסות לייחודיות של הקהילות הישראליות הנמצאות בחו"ל ומונות היום כמיליון איש ואישה.

לאור האתגרים המשותפים אנו רואים צורך ביצירת רשת אחת של קהילות באירופה לטובת חיזוק הקהילות וחיבורן לישראל. הכנס הזה נועד למציאת פתרונות מעשיים  אשר יאפשרו למנהיגות המקומית לקדם עבודה משותפת בקהילות שלהם".

בכנס לוקחים חלק משרד התפוצות, מוזאיק יונייטד, מכון קהילות, ICE, הקהל, קרן פינקוס, וישתתפו בו נציגי קהילות ישראליות הנחשבות לוותיקות יותר, לצד נציגי קהילות חדשות או כאלה הנמצאות לקראת הקמה. הנציגים מגיעים מערי בירה כגון ברלין, לונדון, וינה, אמסטרדם, אתונה פראג, סטוקהולם, סופיה, בודפשט, אך גם מעשרות נוספות של ערים ממדינות היבשת.