עמותת נט"ל, המתמחה בסיוע לנפגעי טראומה על רקע לאומי, מציינת 25 שנה להיווסדה הערב במופע התרמה גדול שיתקיים בהיכל התרבות בתל אביב.

לאור המציאות הביטחונית בישראל, אירוע ביטחוני הוא כמעט דבר שבשגרה, אבל תחום אחד שכן השתנה לאורך השנים הוא אופן התייחסות שלנו, כיחידים וכחברה לצמד המילים - פוסט־טראומה. "בעבר אנשים התביישו להיות מזוהים עם פוסט־טראומה", אומרים בעמותת נט"ל ומסבירים כי אם בעבר המילים "פוסט־טראומה" טמנו בחובן סטיגמה חברתית שלילית, הרי שחל שינוי ניכר בדרך ההתייחסות שלנו לפגיעה הנפשית הנגרמת בעקבות טראומה מאירועי טרור ומלחמות.

נט"ל מעניקה סיוע ותמיכה לנפגעים בשגרה ובחירום, ובמקביל פועלת להעלות את המודעות ל"פצועים השקופים" ולסייע לחזרתם למסלול החיים.

לאורך השנים היא סייעה ליותר מ־450 אלף אזרחים ישראלים הכוללים חיילים משוחררים, נפגעי טרור, אזרחים, ילדים ועוד. לב הפעילות הוא קו הסיוע לנפגעי טראומה לנפגעים הישירים ולמעגלים העקיפים – בני זוג, הורים ואחים. זהו הקו היחידי מסוגו המעניק תמיכה וסיוע נפשי מתמשך.

בנוסף, העמותה מפעילה יחידה קלינית המעניקה מענה טיפולי משולב למתמודדים עם פוסט־טראומה ליחידים, משפחות וקבוצות, כאשר סל הטיפולים מגוון וכולל בתוכו שירות פסיכולוגי, טיפול באומנות, טיפול בתנועה וכיוצא באלה. לצדם פועלים מרכז מחקר, הכשרות וסדנאות להגברת החוסן החברתי והמוכנות לחירום בקרב צוותי טיפול, קהילות, ארגונים ועוד.

אירית אלוני, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית, מנהלת מחלקה קלינית בנט"ל, מסבירה: "הייחודיות במודל הטיפול בנט״ל היא קבלה אמיתית בלי כל צורך להוכיח שנפגעת, בלי תהליכי הכרה והגשת מסמכים. אין כמעט המתנה והמחיר מסובסד. ייחוד נוסף הוא במודל הטיפולי המשולב שלנו המתייחס גם למעגלים העקיפים במשפחה".

אפרת שפרוט, מנכ"לית נט"ל, מוסיפה: "ב־25 השנה האחרונות נט"ל לוקחת חלק בהובלת השינויים שנעשו בשיח הציבורי סביב נושא הפוסט־טראומה והחוסן הישראלי. אני מקווה ומאמינה שהתהליך עדיין בעיצומו ושהמגמה החיובית תימשך על מנת שכל מי שמרגיש שהוא נפגע טראומה על רקע המציאות הביטחונית בישראל יקבל מענה הולם, חף מסטיגמות פוגעניות".

קו הסיוע של נט"ל הוא: 1-800-363-363