קשה מאוד לבדוק ולחקור רכיבים רגשיים בקרב פעוטות עם מוגבלות, וכעת בית איזי שפירא מפרסם תוצאות מחקר שבו התמקד בשינוי שחל גם בהורים עקב התערבות טיפולית כזאת. ידוע כי תנאי חשוב להתפתחות רגשית טובה הוא הורים שמכוונים לילדם ובעלי יכולת "לקרוא" או לדמיין את עולמו הפנימי.

אבל בלידה של תינוק עם מוגבלות המצוקה הרגשית של ההורה היא כה עוצמתית, עד שהאירוע נחשב טראומטי ועלול לפגוע ביכולת ההורה להבין את צרכיו ולהיענות לו. גם ההתייחסות לבריאות הנפש בגיל הרך אצל הפעוטות עם מוגבלות עצמם נדחקת למקום משני, ולעתים אף נזנחת עקב עומס ועיסוק במענים התפתחותיים, שיקומיים ורפואיים.

למעון היום השיקומי בית איזי שפירא ברעננה מגיעים פעוטות בגילאים 0־3, עם איחור התפתחותי, מוגבלות מוטורית, תסמונות ועוד, והם מקבלים מעטפת של מענים התפתחותיים בעבודת צוות רב־מקצועית שהמרכז לטיפול רגשי בגיל הרך ע"ש מיכל אהרונוף ז"ל הוא חלק ממנה. המרכז שם לעצמו למטרה להוסיף את הטיפול ברכיב הרגשי־נפשי של הפעוט ובני משפחתו, כחלק בלתי נפרד ותנאי להתפתחותו המיטבית וחוסנו הרגשי של הילד.

מנהלת המרכז שפי משיח מספרת כי לכל כיתת גן במעון היום צורפה מטפלת רגשית שפוגשת את המשפחות לטיפולים דיאדיים (טיפול הורה־פעוט), הדרכות הורים ועוד. הפרויקט לווה במחקר שערך בית איזי שפירא, השואף לבדוק את אפקטיביות המודל על 70 מהמשפחות.
משיח: "הממצאים הראשונים של המחקר המלווה מראים תוצאות עם השפעה חיובית מובהקת על הפעוטות והוריהם. ניתן לראות כי לאחר ההתערבות, התפקוד הרפלקטיבי של ההורים עלה באופן משמעותי בקרב הורים שקיבלו מעל 13 טיפולים מסוגים שונים, ונמצא קשור לשיפור בדרכי ההתמודדות של ההורים שנעשו יותר פרואקטיביות".

מאיה מרקו, אמא של איתן, השתתפה במחקר. משפחתם עברה מבאר שבע כדי להגיע לבית איזי שפירא. לדבריה, "ילד עם מוגבלות הוא מאוד תלותי, ברגע שרק ההורים מצליחים להבין אותו איך הצוות בגן יבין?".

בזמן הטיפול המשותף לאיתן והוריו הוא נפרד מהם בבקרים יותר בקלות, הסתדר עם אחרים ואפילו בתוך הבית נעשה פחות תלותי. היום יש לו בגן פסיכולוגית, אבל זה לא טיפול רגשי ואנחנו נאלצים להמשיך אותו באופן פרטי", מספרת מרקו. "אני לא מבינה למה המחוקקים לא רואים כמונו את החשיבות של ליווי רגשי לילדים כחלק מסל הזכאות שלהם".

משתתפת נוספת היא ילי דוניבסקי, אמא של גל בן ה־3, שאומרת: "באיזי שפירא העובדה שהילדים מקבלים טיפול רגשי מגיל קטן נותנת להם את היכולת לעבד את הדבר הזה שהם עברו, כל האשפוזים והבדיקות".