רשות החשמל פרסמה היום (רביעי) החלטות בדבר עדכון תעריפי החשמל לשנת 2023 ועדכון בסיס התעריף למקטע הייצור לחברת החשמל עבור השנים 2027-2022. בהתאם להחלטות הללו, התעריף לצרכן ביתי צפוי לעלות בכ-8.2% והוא צפוי להיכנס לתוקף ב-1.1.2023.

מרשות החשמל נמסר כי ההחלטה התקבלה במקביל לעדכון השנתי למחיר החשמל לצרכני חברת החשמל, ומשקפת עבודה מקצועית מעמיקה שנערכה ברשות להידוק העלויות המוחזרות לחברה. החלטה זו אפשרה לרשות למתן את העלייה במחרי החשמל, שכן ללא תיקונים אלה, העלייה בתעריף החשמל לצרכן צפויה הייתה להיות גבוהה בהרבה. כמו כן, נמסר מרשות החשמל כי על אף העלייה בתעריף מחירי החשמל בישראל נמצאים מתחת לממוצע בעולם.

תעריפי החשמל בישראל אל מול הממוצע האירופי (צילום: דוברות רשות החשמל)
תעריפי החשמל בישראל אל מול הממוצע האירופי (צילום: דוברות רשות החשמל)

גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות בתחנת אורות רבין, עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז, עלייה חדה בשער החליפין ועלייה מתמשכת במדד המחירים לצרכן. 

 ההחלטה על עדכון מודל חישוב עלויות הייצור לחברת החשמל מורכבת ממספר רב של שינויים וביניהם הפחתה של 35% בשיעור התשואה המוכרת לחברת החשמל על ההון העצמי, כך שתעמוד כעת על 6.8% במקום 10.4%, החוסכת כ-250 מיליון שקלים בשנה. כמו כן, יופחתו תשלומי הצרכנים עבור עלויות התפעול, ההנהלה ומטה החברה, בשווי של כ-150 מיליון ש"ח בשנה.

בנוסף, תשונה שיטת ההחזר להון כך שתיפרש על שנים רבות יותר תוך הקטנת הנטל השנתי על הצרכנים בשווי של כ-750 מיליון שקלים בשנה. החלת ההחלטה בדבר העלאת מחירי החשמל מאפשרת את קיזוז החוב בגין הפחם כך שירד מארבעה מיליארד שקלים לכ-2.5 מיליארד שקלים.