סקר חדש שפורסם היום (רביעי) על ידי עמותת "יסוד" לקראת כנס חינוך לדמוקרטיה ולזכויות יסוד, המתקיים היום באוניברסיטת רייכמן בשיתוף מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים, חשף ממצאים מעניינים בנוגע לעמדות הציבור בישראל על דמוקרטיה ויישומה בשטח.

במסגרת הסקר, אותו ערכה חברת "גיאוקרטוגרפיה" באמצעות פאנל אינטרנטי בקרב 621 בוגרים במדינת ישראל, עם עיבוי מיוחד של 202 נשאלים בגילאי 16-18, עלה כי הציבור בישראל חושש לעתיד הדמוקרטיה הישראלית וסבור כי חשוב ביותר כי מדינת ישראל תישאר מדינה דמוקרטית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

לשאלה "האם את/ה חושב/ת כי הדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה", השיבו 60% מכלל האוכלוסייה תשובה חיובית. על פי תוצאות הסקר, בני המגזר הערבי חוששים במספרים גבוהים הרבה יותר לעתיד הדמוקרטיה מאשר הנשאלים בציבור היהודי.

נתון נוסף שעלה מן הסקר הראה את התייחסות הציבור הישראלי למערכת המשפט ויכולות הסמכות הניתנות לה. 78% מהציבור הדתי (לעומת 26% מהציבור החילוני) סבורים כי לבית המשפט לא צריכה להיות סמכות לבטל חקיקה של הכנסת. בנוסף, 84% מהחילונים במדינה תומכים בעצמאות בתי המשפט, לעומת 46% בלבד בקרב הציבור הדתי.

כ-75% מהציבור בישראל סבורים כי מערכת החינוך לא מעניקה לתלמידים כלים להבין מהי דמוקרטיה ומהי אזרחות. הביטחון של התלמידים במערכת החינוך ובאופן שבו היא מעבירה את לימודי הדמוקרטיה והאזרחות נמוכים גם כן. 53% מהם הצביעו כי הם חושבים שהמערכת לא נותנת מספיק כלים ללמידת הנושאים האלו, וכ- 20% מבני הנוער חושבים שהיא לא נותנת כלים כלל.

עו״ד עדי שי, יו״ר הוועד המנהל של עמותת ״יסוד״, מסר: ״עמותת יסוד נטלה על עצמה לקדם בחינוך ובהסברה את ערכי היסוד של מדינת ישראל, שעל בסיסם הוקמה המדינה. הערכים הללו היוו מוסכמות יסוד לניהול מדינה, לניהול ההסכמות ולניהול אי ההסכמות. תפקידנו לחנך ולהסביר, להשיב מוסכמות יסוד וכלים לנהל בהן מחלוקת, להסביר שחירויות הפרט אינן ברורות מאליהן  ושאם תאבדנה יאבד לנו מרחב חיינו כפי שאנו מכירים אותו״.