57% מכלל הציבור בישראל מביע חשש במידה רבה או רבה מאוד מהאפשרות להיות מעורבים בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים. כך עולה מסקר חדש של "מעריב" בשיתוף עמותת אור ירוק, שנערך באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות.

עדות נוספת לחוסר האפקטיביות של מדיניות האכיפה מצד הרשויות ולהיעדר מודעות ציבורית לחשיבות הקסדה היא הנתון שלפיו יותר ממחצית מהמשיבים בכלל המדגם (53%) מציינים כי רוב רוכבי האופניים או הקורקינטים החשמליים, שראו בשנה האחרונה, לא חבשו קסדה. רק 12% טענו כי רוב הרוכבים חבשו קסדה.

עם זאת, רוב המשיבים (56%) תומכים בהצמדת מספר רישוי לאופניים ולקורקינטים חשמליים, ומאמינים כי היא תסייע במידה רבה או רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים. 11% מעריכים שהצמדת לוחית רישוי תסייע אך במידה מועטה, ורק 9% טוענים כי היא לא תסייע כלל. בשנים האחרונות מסבירים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים כי הם מתרכזים בהסברה ובקמפיינים לצמצום תאונות הדרכים במעורבות רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, אך רק 4% מהנשאלים חושבים שמדובר בדרך יעילה לצמצום התאונות.

36% מהנשאלים טענו כי שיפור תשתיות וסלילת שבילי רכיבה ייעודיים הם הדרך היעילה לצמצום תאונות הדרכים במעורבות רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. 29% מאמינים בהחמרת הענישה, ו־27% מאמינים כי הגברת האכיפה היא הפתרון היעיל.

נקודה מעניינת ומרכזית שעלתה מהסקר היא שרוב הציבור טוען כי הוא לא מרשה או לא ירשה לילדים שלו לרכוב על אופניים או על קורקינטים חשמליים. רק 15% מהנשאלים טענו כי יאפשרו לילדים לרכוב על כלים חשמליים אלו. כאשר נתבקשו לתת ציון למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים על המאבק בתאונות דרכים שבהן מעורבים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים (מ־1 עד 10), הציבור נתן את הציון הממוצע הנמוך מאוד 3.93.

דורית אברהם, אמו של רועי אברהם, שנהרג לפני שלוש שנים בתאונת קורקינט אמרה ל"מעריב": "שילמתי מחיר. המחיר הכי גבוה שאפשר לשלם. היום אני מתעסקת כל כולי בעניין הבטיחות ועושה כמה שאפשר כדי לצמצם את הפגיעות. הבן שלי נהרג כשהוא רכב ללא קסדה על כלי שיתופי לפני תקופת הקסדות. בעקבות זאת הובלתי את המאבק כדי לחייב קסדה על כלים שיתופיים. אם עד היום היו 50% קסדות, אז עכשיו מעלים ל־75% קסדות. לתת לילד מתחת לגיל 16 לנהוג על כלי כזה – זה ממש לוותר על הילד שלך”.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק מסר: "לציבור נמאס מהכאוס התחבורתי שנוצר עם השימוש בכלים החשמליים, והוא נותן למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ציון נכשל. רוכבים רבים לא מצייתים לחוקי התנועה, רוכבים על גבי המדרכות בין הולכי הרגל, עוברים באדום ורוכבים ללא קסדה. במקביל גם מספרם של הפצועים נמצא בעלייה מתמדת, ולכן חייבים לעשות סדר בענף הכלים החשמליים. הציבור חושש מאוד ודורש יותר אכיפה ויותר תשתיות רכיבה. לכן חייבים לחזק את משטרת התנועה ולהוסיף שוטרים וניידות, כמו גם להחמיר את הענישה ולשפר את התשתיות. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריכים לקחת אחריות ולהסדיר את התחום שגבה את חייהם של עשרות בני אדם בשנים האחרונות”.