אלפי סטודנטים ביותר מעשרה מוסדות אקדמיים מכל רחבי הארץ השביתו היום (שני) את הלימודים למשך שעה, כאות מחאה נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. במרבית המקומות, התארגנה הפגנת נגד, כך שניתן ביטוי לשני הצדדים בקמפוסים - אלו שתומכים ברפורמה ואלו שמנגד.

ביסמוט תוקף: "אלה שמבקרים את הרפורמה הם אלו שמנותקים מהציבור"
המשנה ליועמ"שית תקף את הרפורמה - והשר לוין הגיב: "חוו"ד שנעשתה מאחורי גבי"

את ההשבתה והפגנות המחאה הובילה ״מחאת הסטודנטים״, התארגנות עצמאית ללא זיהוי מפלגתי או ארגוני אחר, מעשרות מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. למחאה הצטרפו באמצעות הרשתות החברתיות אלפי סטודנטיות וסטודנטים, ופעיליה השתתפו במוצ"ש בהפגנה בתל אביב.

ההפגנות מתקיימות באוניברסיטה העיברית, אוניברסיטת ת״א, אוניברסיטת רייכמן, אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת בן גוריון, בצלאל, סם שפיגל, מכללת עמק עזראל, מכללת ספיר, האקדמית ת״א- יפו, אוניברסיטת חיפה, מכללת תל-חי, הטכניון, שנקר, המכללה למנהל, סמינר הקיבוצים, אריאל, HIT, האוניברסיטה הפתוחה, המרכז האקדמי למשפט ועסקים, מכון וייצמן.

הפגנת סטודנטים באוניברסיטת בר אילן, צילום: עומר קידר

מטעם 'מחאת הסטודנטים' נמסר: "אנחנו הסטודנטים לא מוכנים לשתוק נוכח ההפיכה המשטרית המסוכנת ומכירת החיסול של מערכת המשפט. המחאה היום היא רק ההתחלה. דמוקרטיה זאת לא סיסמה ריקה מתוכן, אלא מהות שיש להיאבק עליה. זהו מאבק בלתי מתפשר על העתיד שלנו מול ממשלה שבשם עריצות הרוב מאיימת לרמוס את הדמוקרטיה, ובהמשך, ללא רסן וללא בלמים, לפגוע בשוויון ובחופש של קבוצות רבות בחברה הישראלית. אנחנו נחושים לעצור את הטירוף וזוהי רק ההתחלה. יצאנו היום בהמונינו וקראנו בקול גדול - לא להתגברות על בית המשפט. לא לפוליטיזציה של השופטים. לא להפיכה המשטרית!".

הפגנת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב (צילום: אביב אורלי)

בתוך כך, ראש אגף פעילים בתנועת 'אם תרצו' וסטודנט באוניברסיטת תל אביב, שי רוזנגרטן, שוחח הבוקר (שני) עם אראל סג"ל בתכניתו ב-103FM וסיפר על הפגנת התמיכה בעד הרפורמה המשפטית של השר החדש יריב לוין, אשר מתוכננת על ידי סטודנטים מהתנועה מול ביתו ביום חמישי הקרוב, זאת כתגובה להפגנות המחאה נגד השינויים המתוכננים.

"מחר אנחנו עושים שיירת רכבים לבית שלו גם, שיירת תמיכה", אמר רוזנגרטן. 

לשאלה מה הן התחושות הכלליות בקרב הסטודנטים, ענה: "תראה, אני רוצה שתבין שכל מה שאתה רואה בשיח הציבורי הכללי, אתה צריך לקחת את זה ולהכפיל את זה בכמה מונים כשאתה נכנס לאקדמיה בישראל. הסיטואציה כרגע, היא שיש לנו לצערנו הרב, דעה אחת ששולטת באקדמיה הישראלית ובמוסדות האקדמיים, והיא הדעה שסוברת שהרפורמה במערכת המשפט היא אסון מוחלט, שינוי משטרי, היא דיקטטורה, וכל מי שתומך בדבר הזה - הוא כנראה בן אדם חשוך".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "כאשר מציגים רק עמדה אחת, סטודנטים אחרים שחושבים אחרת, שבעוונותיהם חושבים שהרפורמה המשפטית היא משהו שהוא מאוד מאוד נחוץ, פוחדים לדבר. ומתוך נקודת המוצא הזו אנחנו צריכים להתחיל ולפעול, ולהרים את המחאה הזו שאנחנו מרימים היום, מחאה של תמיכה ברפורמה במערכת המשפט, מול אלו שבאים וממש משליטים את הדעה שלהם במערכת האקדמית ממש בצורה של דיקטטורה מחשבתית", תקף. "צריך להבין את זה, גם כשאנחנו באים וניגשים עכשיו למי יגיע יותר, אם יש יותר סטודנטים שתומכים ברפורמה, או פחות סטודנטים שתומכים ברפורמה, צריף להבין את זה בתור איזושהי הנחת יסוד. הדבר השני שאנחנו רואים, זה באמת גם סגל שהולך ומתגייס לתוך הסיפור הזה. אנחנו ראינו עצומת סגל זוטר באוניברסיטת בר אילן, שמתחילה להפיץ בריש גלי על זה שהם רוצים לעשות עצומה שקוראת לרפורמה במערכת המשפט סוג של אסון ומהפכה משטרית".

הפגנת הסטודנטים (צילום: מחאת הסטודנטים)
הפגנת הסטודנטים (צילום: מחאת הסטודנטים)

 סייעה בעריכת הכתבה: ירדן חדד 103FM