מאחז חדש בשם "אור חיים" הוקם הלילה (בין חמישי לשישי) במלאות 30 יום לפטירתו של הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציונות הדתית. המאחז הוקם על ידי חמש משפחות וגרעין של מספר צעירים.

שיחה מתוחה בין גלנט לבין גביר: "אסור להתנהג כאילו אין איראן"

עם זאת, כחמש שעות מאז ההכרזה על הקמה, הגיעו למקום כוחות גדולים של ס"מ ומג"ב מלווים בפקחי מנהל אזרחי שהחלו בפינוי התושבים מהמקום. מפקד הכח כרז: "המקום מוכרז שטח צבאי סגור, מתוקף החלטת שר הביטחון. אנחנו נאלצים לפנות אתכם. תתפנו מרצון או שנפנה אתכם בכוח", התושבים השיבו בקריאות: "יהודי לא מגרש יהודי". 

בעקבות כך, פנה השר בן גביר לשר הביטחון גלנט בדרישה לעצור את פינוי המאחז. בן גביר הדגיש כי כולם חייבים בכיבוד שלטון החוק, אולם "יש ליצור מדיניות שוויונית ואחידה. לא יתכן שכאשר ערבים בונים ברחבי יהודה ושומרון, אנשי המינהל לא מדברים איתם ולא אוכפים את החוק, אך כשמדובר ביהודים, המינהל מבצע אכיפה בררנית ותוך שעות מבקש להרוס ולהחריב את המאחז". 

בן גביר שוחח עם גלנט וביקש ממנו לדחות את פינוי המאחז. בשיחה טען גלנט כי יש הבדל בין ההסכמים הקואליציוניים  לבין המדיניות שאומרת כי 

מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)
מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)

בן גביר יבקש לקיים דיון בממשלה על התנהלות המנהל האזרחי בפרשה זו. ח"כ לימור סון הר-מלך שהגיעה למקום מסרה: "הגבעה הזאת חיונית ביותר ובולמת את השתלטות הרשות הפלסטינית על אדמות הלאום באזור, ושומרת על כביש חוצה שומרון. אני קוראת מפה לשר הביטחון גלנט לעצור את המחטף של הפינוי וההרס, ולהשאיר את המתיישבים החלוצים במקומם".

לאור הסערה, לשכת ראש הממשלה הגיבה ומסרה מטעמו של נתניהו: "הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה. ראש הממשלה יכנס דיון בנושא בתחילת השבוע".

במקביל, השר בצלאל סמוטריץ' טען כי הוציא הבוקר בהתאם לסמכותו הוראה כתובה לראש מתאם פעולות הממשלה לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע. לדבריו, שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים. 

השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, מסר: "מצער לראות שלמרות שבני גנץ נשלח לאופוזיציה, מאפשר שר הביטחון הנוכחי להמשיך את מדיניות האפליה אותה התווה גנץ - מדיניות של הרס ההתיישבות, תוך התעלמות מבנייה ערבית פרועה בלתי חוקית, נמשכת. אני מגבה את דרישת חברי השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר לקיים דיון אודות ההתנהלות המחפירה של המנהל האזרחי. הגיע הזמן למדיניות ימין על מלא - גם ביהודה ושומרון".

גורמים בתוך הקואליציה זועמים על שר הביטחון: "התנהלותו של גלנט בעייתית. לא סמוטריץ ולא בן גביר אמרו לו לא לפנות לעולם את המאחז. נאמר כי יש לחכות, לבדוק את הנתונים, את המדיניות של הממשלה לגבי הפלסטינים שעולים לשטח. לא יתכן שאותם לא מפנים ואת היהודים - כן.  גלנט פוגע באחדות הקואליציה"

מתנועת נחלה נמסר: "יש לעצור לאלתר את הרס בישוב שהוקם לזכרו של הרב דרוקמן. בזמן שהערבים משתלטים יום יום שעה שעה על גבעות יהודה ושומרון. מוזר ותמוה ש 'ממשלת ימין מלא מלא' בוחרת להרוס ישוב חדש שהוקם לזכרו של הרב דרוקמן. בו בעת האוייב הערבי חש בהרמת הראש ומנסה לפגוע ביהודית הצדיקים שבאו ליישב את ארץ ישראל. והרס ההתיישבות היהודית היא משדרת חולשה ומהווה סכנה למדינת ישראל. הגיע הזמן להבהיר שהימין נבחר ואסור להמשיך את מדיניות השמאל. אנו קוראים לעצור לאלתר את הרס הישוב היהודי ולהפנות את הכוחות אל מול ההשתלטות הערבית".

 לימור סון הר-מלך (צילום: ללא)
לימור סון הר-מלך (צילום: ללא)

התושבים טוענים כי המון משולהב מהכפר ג'ואריש עלה על הגבעה והחל לתקוף את התושבים באבנים ובאלות. שלושה יהודים נפצעו באורח קל, אחד מהם נפגע בראשו. "זה היה פשוט מטורף" טען עמיחי סביר, תושב המאחז. "יהודים פה נפצעים והמגבניקים לא זזים מהבתים, הם ממשיכים להרוס אותם בזמן שאנחנו מכנים על עצמנו בידיים מול ההמון המוסת".

"המצב הזה לא יכול לעבור בשתיקה. לא רק ששוטרי המג"ב נשלחו להחריב את בתינו, הם גם התעלמו לחלוטין מסכנת החיים הנוראית שהייתה פה, ומבחינתם שכולנו ניפצע או נמות חלילה. הם קיבלו הנחיה משר הביטחון יואב גלנט להרוס פה את המאחז וכל השאר לא מעניין אותם. מישהו צריך לתת את הדין על המחדל ההזוי הזה" אמר סביר.

נכדו של הרב דרוקמן ז"ל: "אל תמשיכו את מדיניות ההרס של גנץ וממשלת השמאל"

לדברי חברי הגרעין, נקודת ההתיישבות הוקמה במיקום אסטרטגי ביותר שחולש על כביש חוצה שומרון, שמחבר בין הבקעה לשומרון ולמרכז הארץ, ונועדה למנוע רצף טריטוריאלי ערבי באזור. "מיד אחרי פטירתו של סבא זצ"ל גמלה בליבנו להקים יישוב חדש בשומרון לעילוי נשמתו, מתוך הכרה והבנה שההנצחה הכי טובה של סבא היא הקמת ישוב חדש", אמר שינדלר לוואלה!.

"עלינו לכאן להקים יישוב יהודי חדש כמענה להשתלטות השיטתית באזור שמובילה הרשות הפלסטינית, שגורמת בין השאר לחנק על צירי התנועה המרכזיים והישובים היהודים", הוסיף ידעיה שטיין ממשפחות הגרעין. "אנו סמוכים ובטוחים שממשלת הימין הנוכחית תראה בעין יפה את נקודת ההתיישבות האסטרטגית, ובשונה מקודמתה תסייע ותתמוך בגבעה ולא חלילה תבצע מחטף של הרס ופינוי", הוסיף.

הקמת מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)
הקמת מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)


שינדלר קרא לחברי הממשלה: "אנו קוראים מכאן לחברי ממשלת הימין: עצרו את המחטף! אל תמשיכו את מדיניות ההרס של גנץ וממשלת השמאל שנלחמה בהתיישבות. הגבעה הזאת היא בעלת חשיבות אסטרטגית ממדרגה ראשונה, ושומרת על השליטה היהודית בכביש חוצה שומרון. פינוי והרס של הגבעה יהווה כניעה מוחלטת לרשות הפלסטינית שפועלת להשתלט על השטחים באזור".