במבט ראשון, בית החולים האורתופדי Waldkliniken Eisenberg בחבל טוריניגיה בגרמניה נראה יותר כמו בית מלון מפואר מאשר כבית חולים. הוא ממוקם באחד המקומות הירוקים והיפים ביותר באזור, ותוכו מרשים לא פחות מחיצוניותו.

רק לאחרונה הוא זכה לתואר מרשים - בית החולים האורתופדי הטוב ביותר במדינה. עבור המנכ"ל שלו דיוויד רובן־טיס מדובר במפעל חיים, שמאגד בתוכו סיפור חיים לא פחות ממרתק.

סבו של רובן־טיס היה נאצי שהשתתף בכיבוש פולין. סבו האחר סייע ליהודים להסתתר באוניות שאותן שכר על מנת להימלט מהמדינה.

בראיון מיוחד ל"מעריב", מסביר רובן־טיס כי עברו יוצא הדופן סייע לו להחליט לבנות בבית החולים בית כנסת ולנהל במקום מטבח כשר: "יש לי שם יהודי. ההורים שלי רצו שאנשים יחשבו על יהודים ויפעלו להשגת שוויון עבור כולם. כאשר גרתי בילדותי באיטליה, הרגשתי את הצורך ללמוד על יהדות. כאשר פתחתי את בית החולים פה, ידעתי שאני חייב להעניק את היחס הנכון והראוי ליהודים".

את הראיון ל"מעריב" העניק רובין־טיס זמן קצר לאחר שבית החולים פתח במקום בית כנסת, ולמקום הובא ספר תורה שנתרם על ידי תושבי האזור, רובם לא יהודים. בין המשתתפים במיזם המיוחד היה גם ראש מועצה אזורי שתרם מכספו האישי עבור מטרה זו.

 הכנסת ספר תורה  (צילום:  Waldkliniken Eisenberg)
הכנסת ספר תורה (צילום: Waldkliniken Eisenberg)

המסעדה הכשרה שנפתחה בבית החולים מנוהלת על ידי השף הגרמני טים פולר, ויש בה משגיח כשרות צמוד - הרב מוטי וייצמן.

בשיחה עם "מעריב" מסביר וייצמן: "זה דבר מדהים. אתה ואני מדברים על ארוחת גורמה כשרה בבית חולים באמצע גרמניה, ומדברים יידיש ועברית. אין מקום כזה בכל אירופה. מנכ"ל בית החולים פועל לשילוב היהודים פה באופן מעורר הערכה. הוא התעקש על כשרות חמורה, וכעת אפילו חסידים ממאה שערים יכולים לאכול כאן".

אלכסנדר מירהופר, מנהל הלקוחות של בית החולים, מספר כי הרושם שמותיר המקום הוא כמו של בית מלון.

"אנחנו לא קוראים לאנשים פה חולים אלא אורחים. בכל שלב של הטיפול פה אתה מקבל חוויית אירוח של בית מלון בין 4 ל־5 כוכבים. "ההבדל היחידי הוא שאותנו לא תראה באתר של בוקינג שמזמינים בו בתי מלון", הוא מוסיף בחיוך.

"יש חדרים פרטים לכל אורח, ויש אנשים שתפקידם לסדר בין היתר טיסות נוחות לאורחים שלנו ולמשפחותיהם. הגיע אלינו אורח יהודי לאבחון, שהסביר כי הוא יכול לאכול רק מזון כשר. כאשר הראינו לו את משגיח הכשרות שלנו והבהרנו לו על חומרת הכשרות פה, הוא פשוט היה מאושר".

בית כנסת (צילום:  Waldkliniken Eisenberg)
בית כנסת (צילום: Waldkliniken Eisenberg)

רובן־טיס עצמו מסכם את חוויית הביקור יוצאת הדופן באומרו: "באמצעות התמיכה שלי ביהדות אני מקווה כי אוכל לכפר על מעשיו של סבא שלי, ולהוות במקביל מקור גאווה עבור הסב השני שלי. אני מזמין יהודים גם מישראל וגם מרחבי העולם להגיע אלינו ולעשות טיפולים במחירים נוחים במיוחד. אנחנו ממוקמים בין ברלין וליפציג, אז המיקום הוא בהחלט אטרקטיבי".