עובדים בעשרות חברות הייטק פתחו היום (שלישי) בשביתה שתימשך שעתיים, במחאה על השינויים במערכת המשפט שאותם מוביל שר המשפטים יריב לוין. מאות הגיעו להפגנות מחאה במתחם שרונה בתל אביב ובמוקדים נוספים, בהם הרצליה וירושלים, וקראו "אין דמוקרטיה, אין היי טק!". בעקבות המחאה חסמה המשטרה לתנועה את רחוב קפלן בתל אביב לזמן קצר. במהלך ההפגנות אדם שנסע עם רכבו נחסם על ידי מפגינים. בעקבות כך הוא יצא אליהם והחל לתקוף אותם, כשהם צועקים לו "בושה, בושה!".

"אסון למדינה, הרס מוחלט של המערכת": שר המשפטים לשעבר נגד רפורמת לוין
המשנה ליועמ"שית תקף את הרפורמה - והשר לוין הגיב: "עשיתם מהשר עציץ"

ממטה מחאת עובדי ההייטק נמסר: "ההפיכה המשטרית היא הסכנה הגדולה ביותר להיי טק הישראלי. בלי בתי משפט עצמאיים לא תהיה חדשנות, לא יצירתיות, לא משקיעים, ולא חברות בינלאומיות שעד היום בחרו להקים כאן מרכזי פיתוח".

שי אנגלברג, ממובילי מחאת ההייטקסטים, אמר: "לא סתם שקרנות הון סיכון מביעות דאגה ממה שקורה כאן. זה לא מקרה שבכירים בכלכלה מביעים דאגה אמיתית מהכיוון אליו ישראל הולכת. ההייטקיסטים יוצאים היום להפגין כי זו אזעקת אמת - הדמוקרטיה הישראלית בסכנה ואנחנו נמצאים כאן כדי לומר לממשלה - עד כאן, לא ניתן לכם להרוס את הדמוקרטיה הישראלית".

המחאה בתל אביב (צילום: מחאת ההייטקיסטים)
המחאה בתל אביב (צילום: מחאת ההייטקיסטים)

במטה המאבק של מחאת עובדי ההייטק דיווחו מוקדם יותר כי למעלה מ־100 חברות הייטק הודיעו שיאפשרו לעובדים לצאת להפגנות המחאה. למוקד המחאה המרכזי במתחם שרונה בתל אביב הגיעו בין היתר היזם והמשקיע דב מורן, היזם שאול אולמרט וינון קוסטיקה, מייסד שותף ב-WIZ, שאמר: 

"לא בכל יום אנחנו רואים אנשי ונשות הייטק, ועוד רבים מהמגזר הפרטי, שמניחים את העבודה ומניפים יחד דגל אזהרהכי הדמוקרטיה שלנו בסכנה ואם הדמוקרטיה בסכנה – הכלכלה בסכנה לא בכל יום - אבל הימים האלו אינם ימים רגילים. כולנו מוצפים בתחושה שקורה פה משהו רע, ושאי-אפשר לעמוד מהצד, כי עוד מעט כבר יהיה מאוחר מדי. זוהי לא התכנסות פוליטית, וזה לא מאבק פוליטי ולא ניתן יד לתיוג או לביטול שלנו. אנחנו כאן כי אכפת לנו, כי זהו מאבק על הצביון שלנו כמדינה דמוקרטית, על היכולת שלנו לקיים, ולהגן, על זכויותינו כאזרחים וכעסקים. אנחנו כאן כי הערכים שנמצאים בסכנה, ערכים של שוויון, הכלה, ניקיון כפיים ואלו הם ערכי היסוד של התעשייה שלנו, ואלו שמאפשרים לנו לפעול כחלק מהכלכלה הגלובלית ולשגשג ואנחנו לא מפחדים לשבות אם אלו ייפגעו".

"בשלושת העשורים האחרונים הפך ההייטק לגאווה של המדינה: מייצג את החדשנות הישראלית, מושך השקעות בינלאומיות אדירות, מנוע צמיחה לכל הכלכלה הישראלית. לצד הכישרון והיצירתיות הישראליים, נשען השגשוג על האמון שניתן במדינה, ביציבות שלה, במחויבות שלה לשלטון החוק. הפריחה הזאת אחראית ישירות על 25% מהמיסים, ועל 50% מהייצוא אבל מי שחושב שסיפור ההצלחה הזה יכול להימשך גם כשצביונה הדמוקרטי של ישראל מוטל בספק, שבה אי-הוודאות הופכת לעובדה קיימת, אבל אנחנו משוחחים איתם, ושומעים את הדאגה בקולם, וככל שהזמן עובר רבים מתומכי ישראל מצטרפים לקריאת האזהרה הזו".

"הדאגה ברורה: האמון הזה של המשקיעים הזרים, הלקוחות הזרים והעובדים הזרים, אותו אמון שנבנה בעמל רב  - יכול בקלות רבה להתפוגג בגלל חקיקה אחת מאוד גרועה. חקיקה שדורסת את בתי המשפט, ולא כזו שבונה ומתקנת מתוך הידברות והסכמה. ישראל עברה הרבה מאוד משברים, כלכליים וביטחוניים והעברנו תיקונים ושינויים בזכות היכולת שלנו להסכים אבל לא ככה. התוצאה שמדירה שינה מעיננו היא שהמשקיעים והעובדים והלקוחות יירחקו מישראל ללא היציבות והביטחון מלא בצביונה הדמוקרטי. וכאשר תעמוד בפניהם הבחירה בין השקעה במדינה מתוקנת לבין השקעה במדינה לא יציבה, אנחנו יודעים בדיוק מה תהיה בחירתם".

לסיום אמר, כי "90 אחוזים מכספי ההשקעות בהייטק, מקורם בחו״ל ועומדים כאן על הכף. ללא ההשקעות האלו - ההייטק יספוג מכה אנושה. ועשרות מיליארדי השקלים של כספי המיסים שמימנו את הביטחון, הבריאות, החינוך והרווחה של כל אזרח,הכספים האלו יתאדו. אנחנו כאן כי המדינה יקרה לנו, כי עתידה הכלכלי חשוב לנו, כי תעשיית ההייטק שלנו בסכנה. מכאן אנחנו משמיעים קול חד וברור, אנחנו כאן, ונמשיך להקים את קול המחאה עד שנישמע. קריאת אזהרה לכל מי שאמונים על השינויים הנרקמים: אל תפגעו בעתיד של כולנו, אל תערערו את יסודות הכלכלה הישראלית".

בין החברות שאפשרו את שביתת המחאה נמנות: נטורל אינטלג'ונס, למונייד, WIZ של אסף רפפורט, רדיס, PIGGY של שאול אולמרט, אקטיב אימפלינטס, אלגו סק, INX, DEZZ, BREX, CYERA, TYTO U־ ו־COGNIT.

במקביל, למחאת עובדי ההייטק, קידם הפעיל החברתי תומר אביטל השבתת אזהרה בקרב עסקים וסקטורים נוספים, ועל פי הערכות המארגנים צפויים לקחת חלק בהשבתה מאות עסקים ברחבי הארץ. במטה המאבק הזהירו שמדובר בשביתת אזהרה לממשלת ישראל, שתימשך כמה שעות.

מחאת ההייטקיסטים - חסימת רחוב קפלן בתל אביב (צילום: מחאת ההייטקיסטים)
מחאת ההייטקיסטים - חסימת רחוב קפלן בתל אביב (צילום: מחאת ההייטקיסטים)

"לוקחים אחריות ומוכנים להפסיד כסף כדי לא להפסיק את הדמוקרטיה", ציינו המארגנים. פעולות המחאה המתוכננות יימשכו ביום חמישי והן יכללו ככל הנראה גם הפגנות בצמתים ויטלו בהן חלק ארגוני מחאה שונים, בהם מחאת ההייטקיסטים, מחאת הסטודנטים ומחאת הגלימות השחורות. 

הנשיאים והרקטורים של אוניברסיטאות המחקר בישראל פרסמו אתמול הצהרה משותפת שבה הם מביעים בין היתר דאגה עמוקה מן הפילוג והקיטוב בחברה הישראלית ומתהליכים שעלולים להביא לפגיעה של ממש בחוסנה הלאומי וביציבותה של מדינת ישראל. בהצהרה הם קראו לממשלה ולכנסת להימנע משינוי חוקתי מהיר ללא שיח פרלמנטרי וציבורי כן ומשמעותי על הנושאים השנויים במחלוקת ועל השפעתם על הביטחון, על הכלכלה ועל החברה בישראל.