ח"כ גדעון סער, שר המשפטים לשעבר, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM, וביקר בחריפות את הרפורמה במערכת המשפט ותקף את הממשלה.

לפיד במתקפה נגד הקואליציה: "הורגים את האפשרות של חיים משותפים"
מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית: "ביום שני נשבית את כל המשק"

"אנחנו נאבקים בכלים שהמשטר הפרלמנטרי נותן לחבר כנסת ובכלים שהמשטר הדמוקרטי נותן לאזרחים", אמר סער בפתח דבריו, "כשאומרים להילחם, אני תוהה האם מתכוונים לתת מקלע, אקדח? אנחנו נאבקים יום יום. אני מגיע ואני נאבק כמיטב יכולתי והמאבק הוא בהחלט השפעה על דעת הקהל. בנוסף, דעת הקהל היא נגד ההפיכה המשטרית, זה גם הדבר שמדהים את השלטון הזה, שעם כל מנגנון התעמולה שלו, רוב הציבור, כולל חלק ניכר ממצביעי הליכוד מתנגדים למהלך הזה".

"כמובן שיש עוד כלים אחרים להילחם במהפכה המשטרית, מאבק משפטי, מחאה ברחוב. כל הדברים האלה קורים", הוסיף, "יש דבר אחד שאין בכוחנו לעשות - אין באפשרותנו לשנות את תוצאות הבחירות בדיעבד. הם דחו את הצעתו של נשיא המדינה שהציע לקיים שבועיים של הידברות, וזה מעיד על האמוק שבו הם נמצאים. התיקון שהם מביאים היום בנושא מניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד נועד להיות כיפת הברזל של חוק דרעי 2. חוק דרעי 2 הוא חוק פרסונלי, מושחת ורקוב. אני מניח שהוא ייפסל בבג"ץ על אף התיקון שהם מביאים היום".

דרעי ונתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
דרעי ונתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

לאחר מכן אמר כי "הדבר השני שדחוף להם זה לשנות את שיטת בחירת השופטים. שיטת בחירת השופטים קיימת מ־1953, מפא"י, שהייתה לא השלטון הליברלי ביותר בעולם, אחרי חמש שנים ויתרה על היכולת לבחור שופטים והעבירה אותה לוועדה בהרכב המעורב עם נציגים של הממשלה, הכנסת, בית המשפט העליון ולשכת עורכי הדין. להם דחוף להכתיב מי יהיה נשיא בית המשפט העליון, כי אתה יודע שנשיא בית המשפט העליון יתחלף השנה, כי נשיא בית המשפט העליון יקבע את הרכב השופטים בערעור של נתניהו. זה הכול שינוי הסדרים משטריים למען קידום האינטרסים האישיים של נאשם ושל מורשע בפלילים". 

"הדבר שצריך להטריד את האזרחים זה לא נתניהו וגם לא אני או אף אחד מחבריי. מי יגן על זכויות האזרח במדינה שבה השלטון שולט גם בבחירת השופטים וגם לא מאפשר למעשה ביקורת שיפוטית על חקיקה? איזה מוסד? מתייחסים כאילו זה קרב פוליטי, או קרב בין רשויות, זה בכלל לא נכון - זה מאבק של העם על חירותו מול שלטון שנחוש להשאיר אותו עירום מהגנה מול פגיעה בזכויות ובחירויות שלו. צריך את הדבר הזה להבין. אף אחד לא יכול לתקוע לידנו מי יהיה השלטון בעתיד, השאלה איזה דגל משטרי יהיה פה במדינה הזו", ציין שר המשפטים לשעבר.

"חוץ מלהתעסק בלרסק את המוסדות שאמורים לאכוף את החוק, הממשלה לא עושה שום דבר. לא הובא לכנסת חוק אחד בנושא יוקר המחיה, הביטחון האישי, המאבק בפשיעה. אני ישבתי גם עם שר המשפטים וגם עם השר לביטחון לאומי, עם שניהם לחוד, והצגתי להם שורה של חוקים שהכנתי בתקופת כהונתי ושהאופוזיציה עיכבה, והבטחתי להם את תמיכתנו. אני חושב שאזרחי ישראל צריכים להבין שאלה ימים מכריעים במאבק על דמותה של המדינה, לנקוט בכל צעד דמוקרטי שבמסגרת החוק שניתן לעשות כדי להביע את ההתנגדות לשינוי המשטר". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM