בלעדי: נתוני סקר מיוחד בנושא פונדקאות ליום המשפחה שצוין השבוע, מראים כי החברה בישראל מפולגת גם בזכות של אנשים להיות הורים ולהקים משפחה. בעוד שרוב הציבור (85%) החילוני בעד קיום הליכי פונדקאות, במגזר החרדי והערבי האחוזים נמוכים הרבה יותר (23% ו29% בהתאמה). הסקר בוצע ע"י מכון "מאגר מוחות" בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ עבור חברת "סורמום" המלווה זוגות ויחידם בהליכי פונדקאות בארץ ובעולם, והוא בדק גם עמדות בנוגע לזכות של חברי קהילת הלהט"ב לקיים הליכי פונדקאות.

כזכור, בינואר 2022, תיקן שר הבריאות דאז ניצן הורוביץ את חוק הפונדקאות וקבע כי גם זוגות להט"ב וגברים יחידניים יוכלו לבצע הליך זה בישראל. על פי הסקר ישנו רוב בציבור (56%) בתמיכה בזכות להט"בים להליך פונדקאות בישראל אך הוא אינו רוב גדול. רוב של 68% חושבים שהמדינה צריכה לסבסד הליכי פונדקאות בהיקף כלשהו והיקף זהה של משיבים לא מחשיב פונדקאות כפגיעה או ניצול.

הנתון המטריד יותר הוא של כמעט מחצית הנשאלים (41%)  החוששים שממשלת הימין-דתיים שהוקמה תשנה את חוק הפונדקאות ותטיל מגבלות ואיסורים בעניין. על פי פילוח המשתתפים בסקר החשש גבוה במיוחד בקרב קהילה להטבי"ת (69%), חילונים (63%), נשואים ללא ילדים (63%), גרושים/פרודים ורווקים (56%).

אידה בראון, מנכ"לית סורמום, אומרת: "ציבור גדול תומך בזכות הבסיסית של כל אדם להיות הורה אבל יש חשש בחלקים גדולים בציבור שההתקדמות האדירה שנעשתה בישראל בתחום זה בשנה האחרונה, תיבלם ואף תלך אחורה. אני מאמינה שהפצת ידע אמיתי ונכון יכול לסייע רבות בקידום של התחום בישראל".

52% מציינים כי במידה שהיה להם צורך בכך, היו שוקלים לפנות להליך של פונדקאות על מנת להביא ילד לעולם ובקרב להט"בים 63% השיבו כך.

לחששות העולים בסקר יש גם בסיס משום שהממשלה צפויה להפיל היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת את הצעת חוק תיקון האפליה באימוץ ילדים שמקדם יו"ר השדולה הגאה בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) המבקשת לבטל את העדיפות בחוק האימוץ ל"איש ואשתו", תיקון שממשלת השינוי לא הספיקה לחוקק בטרם נפלה.