המלחמה על קרקעות בבעלות המדינה, השתלטות בלתי חוקית של חמולות ואיום ללכת לפי החוק הבדואי: המדינה החלה בשיווק קרקעות ביישובים הבדואים חורה וערוער, משפחות טוענות לבעלות על השטח ומאיימות על מי שיגש למכרז. באחד המכתבים של החמולות בחורה לתושבים צוין כי "הקרקעות נמצאות מול הבתים שלנו ואנחנו לא נוותר על השטח הזה".

"מכרז בחאווה": כך משפחתו של האנס מגדרה מהלכת אימים על תושבי תל שבע
היעדר תשתיות, חשש מפגיעה פיזית ומאות מיליונים שהלכו לאיבוד: כך נראית המשילות בנגב

תושב מודאג שרצה להשתתף באחד המכרזים סיפר ל"מעריב": "רק משוגע יגיש שם הצעה, הם יהרסו לרוכשים את החיים". במכרז שכבר התקיים בשכונה 11 בערוער זכו כ-200 משפחות, אך במכתב של אחת החמולות לזוכים נכתב: "אל תרכשו קרקע כי אז נתבע אתכם לפי החוק הבדואי, ראו הוזהרתם". רשות הבדואים הגישה תלונות במשטרה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב מסרה בתגובה לתופעה: "אנחנו מודיעים באופן רשמי וחד משמעי כי המגרשים במכרז של מינהל מקרקעי ישראל בכל השכונות בחורה מיועדים לכל תושבי חורה. האדמות הם אדמות מדינה שמעולם לא היתה בהם תביעת בעלות ואין עליהם שום זיקה. האיומים והאזהרות הם שקרים של עבריינים נוכלים שמזייפים כאילו יש להם זיקה או קשר או קדימות לאדמות אלו, הוגשה תלונה למשטרה, המאיימים ישלמו מחיר כבד על נסיונות ההונאה והאיומים הכוזבים".

ברשות הבדואים הוסיפו כי "משפחות המאיימים לא יקבלו שום עדיפות בהקצאת המגרשים ולא יזכו לדרוך באדמת המדינה הזו לעולם ולא לרכוש בה גרגר אדמה, מי שמאיים מקומו בכלא. אין לנו יותר סבלנות למאיימים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

התופעה צברה תאוצה בשבועות האחרונים, לאחר שגם משפחת אבו עסא מתל שבע, בני משפחתו של החשוד באונס בגדרה פרסמו אזהרה דומה למי שינסה לרכוש קרקע, שלדבריהם בשטחם:  "אנו מצהירים כי הקרקע והשטחים שמיועדים להימכר ולהיות משווקים על ידי מקרקעי ישראל הינם רכושנו ובבעלותינו ללא עוררין במשך עשרות שנים", נכתב במכתב אותו שלחה המשפחה לרוכשים. עוד צויין כי "מי שישתתף בקנייה, נושא באחריות ויודע שהוא יהיה שותף לגזל, אנו מצהירים כי לא נוותר על הזכות בארץ". 

"זה מכרז בחאווה", מסר תושב תל שבע ל"מעריב", והוסיף: "צריך קודם כל לשלם לבעלי הקרקע ואז לפנות למכרז. מי שקונה פראייר, הוא מעודד אחרים לשלם". גם במקרה הזה, הוגשה תלונה במשטרה.