ב-22 למרץ בשנת 1988 ח״כ שולמית אלוני ויו״ר ועדת החוקה אוריאל לין ביטלו בכנסת את האיסור על משכב זכר ומשכב אישה ״שלא כדרכה״ שאפשר לחברי הקהילה הגאה לצאת מהארון בישראל ולהתחיל להיאבק על זכויותיהם וקבלתם. מאז ועד היום, כל זכויות הקהילה הגאה הושגו באמצעות בתי המשפט ובג״ץ. 

היום, ערב יום השנה ה-35 לביטול האיסור על משכב זכר, ארגוני הקהילה הגאה קיימו בכיכר הבימה עצרת מחאה בהשתתפות אמני ישראל שיתכנסו במפגן של עוצמה, דמוקרטיה, ביטחון אישי ושוויון. באירוע ישתתפו רן דנקר, קורין אלאל, נטע ברזילי, שי גבסו, שחר טבוך ומאיה סימנטוב. העיתונאי נדב בורנשטיין הנחה את האירוע.

מטרת העצרת היא להזכיר במיוחד בימים בה מדינת ישראל נאבקת על אופיה הדמוקרטי את החשיבות בערכי הסובלנות, הליברליות, השוויון והקבלה שמסמנים את מהות המאבק הגאה אותו מובילה הקהילה הגאה במשך שנים. 

נטע ברזילי וקורין אלאל (צילום: גיא בר און)
נטע ברזילי וקורין אלאל (צילום: גיא בר און)

מארגני העצרת מסרו: "לקהילה הגאה אין זכויות ואין שוויון בלי מערכת משפט עצמאית וחזקה ומחובתנו להמשיך להאבק ולהמשיך לדרוש שיוויון תוך שמירה על הפרט. בימים אלו בהם הלהט״בופוביה מתחזקת, הביטחון האישי שלנו יורד ואנחנו במאבק על החברה שלנו, אנחנו כאן כדי להציב אלטרנטיבה. זהו מאבק על צביון החברה שלנו, על הזהות שלנו ועל הערכים שמובילים אותנו".

נטע ברזילי שהופיעה בעצרת המחאה אמרה: "אני לא תופסת שום אות בא״ב הגאה אבל זה מרגיש כיאילו שזה מאבק שלי גם שלי ואי אפשר לשבת בשקט. יש תחושה בישראל של סתימה של צינור בביוב, איש מאיתנו לא חשב לטפל. אנחנו עמידים כי אנחנו רגילים לאכול חרא. סתמנו את האף והמשכנו כרגיל".

"המים הגיעו עד האזניים ואף אחד לא יכול לשמוע אף אחד. הייאוש והחרדה והצורך לחפש אשמים גדול מתמיד. בבקשה אל תתייאשו להסביר את עמדתכם אפילו שנדמה שאף אחד לא שומע. אל תתייאשו להדליק את האור איפה שבעורות וחושך שולטים. אף תתייאשו לאהוב באמת- תאהבו את עצמכם ואחד את השני לא פחות".

יו״ר האגודה למען הלהט״ב הילה פאר: "הערב לפני 35 שנה הוזנק באופן רשמי בכנסת המאבק של הקהילה הגאה אל עבר שיוויון אבל מאז ועד היום את הזכויות שלנו השגנו בזכות בתי המשפט ולא בזכות הכנסת. כמה שלא הסיתו נגדנו – עמדנו. כמה הפגנות וזעקות ידענו, כמה שנאבקו בנו, הסיתו נגדנו, הלמו בנו, רצחו בנו, ואנחנו עומדים ועומדות. כמה שניסו לדחוף אותנו אחורה, אנחנו התחזקנו.

"בלי דמוקרטיה אין גאווה. אנחנו לא מתחננות, אנחנו דורשות. דורשות שיוויון ומערכת משפט עצמאית שתגן על כבוד האדם והמיעוטים בישראל. אנחנו עומדות כחומה אחידה וחזקה לא רק על מה שעוד לא השגנו אלא גם על מה שכבר יש והקהילה הגאה לא תוותר ולא תעצור במאבק שלה עד לשיוויון מלא".