מכובדי השבטים הבדואים התכנסו היום (שלישי) במסגד בעיר רהט כדי לחתום על הסכם סולחה בין משפחת אבו טהה למשפחת אבו עסא מתל שבע, שעלתה לאחרונה לכותרות בעקבות האונס בגדרה. בין האורחים בסולחה - ראש הפלג הצפוני השייח' ראאד סאלח וראש הפלג הדרומי, השייח' ספואת פריג'.

בשנת 2017 התרחשה קטטה בין צעירים ממשפחת אבו עסא שירו בפכרי ממשפחת אבו טהא, שנרצח, ופצעו שמונה בני משפחה נוספים. במשך השנים שרר מתח בין המשפחות בעקבות החשש מנקמת דם של הצד השני, עד שהשייח'ים לקחו יוזמה והחליטו לשים סוף לסיפור ולסגור אותו בצורה של שלום.

הסולחה ברהט (צילום: ארנולד נטייב)
הסולחה ברהט (צילום: ארנולד נטייב)

בחודשים האחרונים התקיים משא ומתן ארוך בין שתי המשפחות דרך מתווכים. כל הפרטים סוכמו מראש, אך ההסכם ייכנס לתוקפו רק לאחר קיום הטקס הרשמי. הצדדים סיכמו על פיצוי של חצי מיליון שקלים למשפחת הנרצח בתמורה לכך שלא תהיה נקמת דם. שייח' שהיה במקום אמר למעריב: "אם הייתי בן 18 הייתי מתגייר. כואב לי על הסכסוך בין יהודים וערבים, זה על סתם - בשנות השמונים לא הסתכלתי על מי יהודי ומי ערבי".

שולחן הסולחה (צילום: ארנולד נטייב)
שולחן הסולחה (צילום: ארנולד נטייב)

השייח' איברהים אלאמור, סגן ראש מועצה מקומית בכסייפה ואחד המגשרים בסולחה אמר: "אנחנו פה בשביל כל המגזר הערבי, והמגזר הבדואי בנגב בפרט. לפני כמה שנים לצערי נרצח בן אחת המשפחות, והיום באו לעשות סולחה. אנחנו מבקשים מכולם ללכת באותה דרך, הרצח מדרדר את המצב. אנחנו היום במצב גרוע מאוד, וכולנו דואגים למה שקורה. אני קורא לכל המנהיגים בישראל שיעזרו לנו בסכסוכים האלה, כדי שיהיה סוף לזה. אי אפשר לישון טוב כשאתה שומע בכל שעה שמישהו אחר נרצח. אנחנו היום מקווים שכל אחד יסתכל על זה ויעשה שלום. זה מאוד חשוב, יש לנו את הרמדאן בעוד יומיים, וזה משמח מאוד". 

המסגד בו נערכה הסולחה ברהט (צילום: ארנולד נטייב)
המסגד בו נערכה הסולחה ברהט (צילום: ארנולד נטייב)