נתונים בלתי נתפסים: משק בית בישראל צפוי להוציא כ־3,000 שקל על קניות של מזון לחג הפסח, ומתוכו כ־400 שקל יושלכו לפח. כך עולה ממחקר מיוחד שערך ארגון הצלת המזון הלאומי לקט ישראל בשיתוף BDO, אשר מתפרסם הבוקר.

על פי המחקר, הבוחן את מגמות צריכת המזון בפסח לאורך השנים שעל פיהן מיוצרת התחזית לחג שיחל בשבוע הבא, על אף עליית האינפלציה והתייקרות המחירים - הציבור הישראלי צפוי להוציא 7.8 מיליארד שקל על מזון, ומתוכו צפוי אובדן של כ־250 אלפי טונות בשווי של כ־1.9 מיליארד שקל לאורך שרשרת הייצור.

על פי הנתונים, במהלך תקופת חג הפסח האובדן בענף הקמעונאות הוא כ־42 אלפי טונות בשווי של כ־440 מיליון שקל, ובקרב משקי הבית האובדן הוא בשווי של כ־1.2 מיליארד.

מנכ"ל לקט ישראל גידי כרוך אומר: "יותר ויותר משפחות לא מצליחות לסגור את החודש, וניכר שבחגים הפערים גדלים אף יותר. הצלת מזון תורמת לטיפול באובדן וצמצום בזבוז מזון ומאפשרת את הביטחון התזונתי, ובכך את הקטנת הפערים בחברה הישראלית ברבע מהמחיר של עלות קניית המזון. הממשלה אינה מקיימת את חובותיה הבסיסיות לאזרחיה לדאוג לשלומם ולביטחונם של התושבים מכל ההיבטים".

בישראל, שבה ההוצאה על מזון גבוהה יחסית בהשוואה בינלאומית, אובדן מזון הוא אחד מהמרכיבים המשפיעים על יוקר המחיה - הן ההוצאה העודפת על מזון והן השפעת האובדן על התייקרות המזון.

על פי הנתונים, ההשפעה הכוללת על יוקר המחיה היא תוספת עלות של 6,900 שקל למשק בית בשנה. מעבר להוצאה העודפת הישירה של משקי הבית עבור מזון שנרכש ולא נצרך, קיימות השפעות כלכליות וסביבתיות מכבידות נוספת הנובעת מאובדן המזון בכל שלבי גידול, ייצור, אריזה, שינוע ושיווק המזון, הקודמים לצריכה.

כרוך מוסיף: "עד שהממשלה תיקח אחריות, אנחנו בלקט ישראל נמשיך לעבוד לילות כימים על מנת לאפשר לעשרות אלפי משפחות ובודדים מכל רחבי הארץ לחגוג בצורה מכובדת את חג הפסח. הכל באמצעות תרומתם הנדיבה של מאות חקלאים, תורמי מזון מבושל ומתנדבים".

לקט ישראל עוסק באיסוף וקטיף של עודפי תוצרת חקלאית ואיסוף ארוחות מבושלות, מיונם וחלוקתם באמצעות עמותות לטובת מאות אלפי נתמכים בכל הארץ. כל הפעילות מתקיימת תוך בקרה על איכות המזון המוצל. בשנת 2022 הציל לקט ישראל 27.5 אלף טונות של מזון טרי ומזין שהועבר לכ־234 אלף איש בכל שבוע, והתנדבו כ־54 אלף אנשים בפעילויות השונות של הארגון.