בשבוע שעבר פורסמה יוזמת חקיקה שבכוונת יו"ר סיעת יהדות התורה בכנסת וסגן יושב ראש הכנסת ח"כ ישראל אייכלר לקדם, ועל פיה כל מי שיסייע לנער/ה מתחת לגיל 18 בעזיבת החברה החרדית ובהשתלבות בחברה הכללית - יוכנס למאסר של חצי שנה. נכון לכתיבת שורות אלה אין ליוזמה של ח"כ אייכלר היתכנות להתקדם בתמיכת הקואליציה בכנסת, אבל בקרב היוצאים בשאלה החרדה מפני עצם הצעת חוק כזאת גדולה.
"במציאות של ימינו אין לדעת מתי מדובר בהטרלה ומתי מדובר בהצעה אמיתית ומסוכנת", היא רק אמירה אחת ששמענו בקרב צעירים חרדים לשעבר.

ההצעה הקפיצה אלפי יוצאות ויוצאים שחזרו ברגע אחד ליום שבו עזבו את הבית כקטינים, ולדרך החתחתים שלהם. הם נזכרים בלילות הרבים, רבים מדי, ש"בילו" ברחובות והיו נתונים לסכנות שיש לרחוב להציע ובשפע.

אחת מהם היא שני קפלן, בת 28. כיום סטודנטית לתואר שני באפידמיולוגיה, ועד לא לפני הרבה שנים, קטינה שיצאה מהחברה החרדית ועזבה את הבית. קפלן מספרת ל"מעריב": "יצאתי מהחברה החרדית בגיל 16, קטינה. כשיצאתי אף אחד לא חיכה לי בזרועות פתוחות. אני ומרבית חברותיי שיצאנו כקטינות היינו לבד, ובסיכון להידרדר לתהומות הרחוב על כל המשתמע מכך. היינו בסכנת חיים, אני יודעת - התמודדתי עם זה בעצמי, לצערי".

שני קפלן (צילום: ללא קרדיט)
שני קפלן (צילום: ללא קרדיט)

קפלן מבקשת לפנות לח"כ אייכלר: "גדלתי סמוך לבית המדרש המרכזי של חסידות בעלז – החסידות שאליה אתה שייך. נפעמתי מהקירוב, מהנעימות ומהרוח הטובה של החסידות. אל תיתן יד לרוחות השיסוי הנושבות במדינה. בוא נדבר ונכתוב יחד הצעה שתסייע לנערים ולנערות מהחברה החרדית, גם אם בחרו דרך אחרת. אני רוצה להאמין שהצעת החוק תביא את הגורמים הרלוונטיים להתחיל למצוא פתרונות למצב העגום של אלפי יוצאות ויוצאים מתחת גיל 18".

נדב רוזנבלט, מנכ"ל ארגון יוצאים לשינוי, ארגון המסייע ליוצאות וליוצאי החברה החרדית, מוסיף: "ההצעה חושפת את ערוותה של המדינה, המעלימה עין מאלפי קטינים הגדלים בבתים חרדיים שנפלטים מבתיהם לרחובות ללא מענה. המדינה לא השכילה לפצח מתווה שיאפשר ליוצאים מהדת כשהם קטינים לקבל מענה מיטיב. למרות המורכבות המובנת של מענה לקטין בניגוד לתפיסת עולמם של הוריו, אין הצדקה להסללת אלפי נערים ונערות לחיי רחוב".

נדב רוזנבלט (צילום: מולי גולדברג)
נדב רוזנבלט (צילום: מולי גולדברג)