יום השואה 2023: בישראל חיים כיום כ-147 אלף ניצולי שואה שממוצע גילם 85, כשליש חיים בגפם ולמעלה מ-20 אלף מניצולי השואה, כ-15% מהם, נמצאים במצב סיעודי. אלפים מהם עדיין זקוקים לסיוע במיצוי זכויותיהם. כך חושפת עמותת אביב, המסייעת לשורדי שואה למצות את זכויותיהם.

"בישראל חיים כיום כ־147 אלף ניצולי שואה שממוצע גילם 85", אומרת מנכ"לית העמותה אורלי סיון. "כשליש מהם חיים בגפם, וכ־20 אלף מהם במצב סיעודי. בגילם המופלג, ניצולי השואה מתמודדים עם קשיים ואתגרים רבים שנובעים משילוב של מחלות זקנה והשלכות של פגיעות נפשיות ובריאותיות שנובעות מרדיפת הנאצים. הם מתמודדים עם המורכבות והקושי במיצוי זכויותיהם, הן כניצולי שואה מול הגופים השונים בארץ ובחו"ל והן כאזרחים ותיקים שמתקשים למצות את זכויותיהם מול ביטוח לאומי, משרדי הממשלה השונים, ביטוחי סיעוד פרטיים ועוד".

בשנת 2022 סייעה העמותה ל־8,650 ניצולי שואה במיצוי זכויות והטבות בשווי של 68 מיליון שקל ללא כל תשלום מצדם. מתוך קבוצת ניצולי השואה שקיבלה סיוע מהעמותה בשנה זו, אלף ניצולי שואה קיבלו גם סיוע במיצוי זכויותיהם כאזרחים ותיקים בתחומי הסיעוד והרווחה בשווי של 6.5 מיליון שקל. "כשניצול שואה בן 80 מתקשר אלינו ומבקש סיוע, אנחנו רוצים לתת לו מענה מיידי וסיוע במכלול זכויותיו כניצול שואה וכאזרח ותיק, באופן המהיר, המקצועי והנגיש ביותר, ללא כל תשלום מצדו. הסיוע של העמותה ניתן הן במוקד ייעוץ טלפוני 5711* והן בסיוע מונגש בקהילה. אני מזמינה את כל ניצולי השואה לפנות אלינו כדי לבדוק אם הם ממצים את זכויותיהם הן כניצולי שואה והן כאזרחים ותיקים".

עוד מוסיפה סיון כי "אנו רואים שקיים גם חוסר מיצוי זכויות בתחומים הקשורים לגיל השלישי, לקושי זה נחשפנו ביתר שאת כשפרצה מגיפת הקורונה ולמוקד הפניות של העמותה הגיעו מאות פניות בהולות של ניצולי שואה שנזקקו לעזרה מיידית בתחומי הסיעוד והרווחה. צוות העמותה התגייס באופן מיידי למתן מענה משום שהבנו שלניצולי השואה אין כתובת אחרת. בדקנו מה הם הצרכים המיידיים של ניצולי השואה והשקענו מאמצים רבים בהרחבת הכלים המקצועיים של יועצי הזכויות שלנו, עורכי הדין והעובדות הסוציאליות של העמותה".

עמותת אביב מרחיבה בימים אלה את שירותי העמותה ומעניקה לניצולי השואה ייעוץ, ליווי וסיוע גם בתחומי סיעוד ורווחה ובהם: גמלאות הביטוח הלאומי, הנגשת הבית, עזרה ביתית, תג חניה לנכים, ביטוחי סיעוד וביטוחים משלימים של קופות החולים, וכן ייעוץ וסיוע משפטי לניצולי שואה ולאזרחים ותיקים אשר נפגעו מעסקה צרכנית לא הוגנת, רמייה ועושק.