על רקע עומסי התנועה הכבדים והתחבורה הציבורית הלא יעילה, המעבר לנסיעה ברכבות, הופך ליעד אסטרטגי. על פי תחזית רכבת ישראל, כ-200 מיליון נוסעים יסעו ברכבות בשנת 2030 וכ-300 מיליון נוסעים בשנת 2040, זאת לעומת כ-70 מיליון נוסעים בשנת 2019, לפני פרוץ מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל.
בין הפרויקטים שיגדילו את תשתית המסילה ויתנו מענה לעלייה המשמעותית הזו, גם באזורים שלא נהנו עד כה משירות רכבתי, אפשר למצוא את פרויקט החשמול, פרויקט המסילה המזרחית, פרויקט מסילה 431, שדרוג מערכת האיתות, פרויקט השדרה המהירה (הכפלת מסילות החוף) ופרויקט המסילה הרביעית באיילון.
פרויקט המסילה המזרחית הכולל הקמת מסילה באורך של כ-65 קילומטרים שתהווה חיבור נוסף בין צפון הארץ למרכזה, בסמוך לתוואי כביש 6 והקמת שש תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, טירה-כוכב יאיר, אלעד, שוהם וטייבה. בנוסף, תחנת ראש העין צפון תעבור שדרוג משמעותי.
הפרויקט שאמור להסתיים בשנת 2027, , מהווה חוליה מרכזית בתכנון פרויקטים אותם מוביל כיום משרד התחבורה - רכבות לאילת וקריית שמונה. הוא אמור לאפשר הפעלת 150 רכבות נוסעים נוספות מידי יום, שיסיעו כ-11 מיליון נוסעים בשנה, לצד תוספת של עשרות רכבות מטען.
במסגרת הפרויקט משודרגות תחנות ראשון לציון הראשונים ופאתי מודיעין ונבנות שתי תחנות נוסעים חדשות: רמלה דרום ו"מעיין שורק", מוקמים גשרים באורך כולל של כשישה ק"מ, מתוכם הגשר המסילתי הארוך ביותר בישראל, באורך של 3.5 קילומטרים. במקביל, נחפרות שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה ובאורך של כקילומטר.
עם השלמת הפרויקט תתאפשר נסיעה מהירה ממישור החוף הדרומי ומיישובי השפלה למרכז ירושלים ולמודיעין. הפרויקט צפוי להסתיים בסוף שנת 2026 ולהתחיל לפעול מסחרית בשנת 2027.
בשבועות האחרונים, כחלק מהקמת הפרויקט המורכב, הכולל גם את ניקוז האיילון, הוסט כביש 1, וחלה התקדמות משמעותית בהרחבת תחנות תל אביב. ההערכות הן שהעבודות יסתיימו בעוד כחמש שנים.
לאחרונה אושר נדבך נוסף של תוכנית השדרה המהירה, עם אישור תת"ל 108 - מסילה תת קרקעית בירושלים שתחבר את תחנת נבון עם מתחם בנין ומתחם חאן.