ייצוג החסר של נשים צעירות בלימודים מדעיים וטכנולוגיים הוא אחד הפערים המגדריים הבולטים שמשפיעים על עתידן המקצועי והכלכלי של נשים. על אף השוויון המגדרי הקיים בתוכניות מצוינות לתלמידים מחוננים בתיכון, הנתונים מלמדים כי בהמשך הדרך נשים פחות פונות לתחומים אלו באקדמיה, מה שמוביל להשלכות משמעותיות על השתלבותן בתעשייה ובתפקידים בכירים.
מצוינות בתיכון מול האקדמיה
במסגרות לחינוך מדעי לתלמידים מצטיינים, בטכנודע שמוביל תוכניות מצוינות למחוננים, ובמוסדות נוספים, כמעט ואין פערים בין המינים. כך למשל, בין השנים תשפ"א-תשפ"ה, בתוכניות המצוינות והחוגים למחוננים היו 1,864 בנים לעומת 1,863 בנות – שוויון כמעט מוחלט. אולם, כשהצעירות מגיעות לצומת הדרכים של בחירת מסלול לימודים אקדמי, מתחילים לראות ירידה משמעותית בכניסתן לתחומי המדעים וההנדסה.
בשנת הלימודים תשפ"ג (2022/2023), כ-60% מכלל הסטודנטים באקדמיה הן נשים. עם זאת, בתוכניות ללימודי הנדסה, המהוות כ-18% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון, מספר הנשים עדיין נמוך משמעותית. בשנת תש"פ (2019/2020), רק 19% מהסטודנטיות פנו ללימודי מדעים והנדסה, לעומת 47% מהסטודנטים הגברים.
למה נשים נעלמות מהמדעים?
הפערים הללו אינם מקריים. הם נובעים בין היתר מהשפעות תרבותיות וסטריאוטיפים חברתיים שמלווים נשים כבר מגיל צעיר. בעוד שבנים מעודדים להעז, לנסות ולהתנסות בתחומים טכנולוגיים, פעמים רבות בנות מופנות באופן לא מודע למקצועות הנתפסים כ"רכים" יותר. גם כאשר יש גידול במספר הסטודנטיות במדעי המחשב והנדסה – כמו העלייה המרשימה מ-2,620 סטודנטיות במדעי המחשב בשנת תש"ע ל-7,720 בשנת תשפ"ג – עדיין הפערים בין גברים לנשים נשמרים.
נוכל לשאול את עצמנו, למה בכלל חשוב שנשים ילמדו מדעים, התשובה לכך היא שהבחירה במסלול אקדמי משפיעה באופן ישיר על ההשתלבות בתעשיות טכנולוגיות מתקדמות, שבהן רמות השכר גבוהות יותר והאפשרויות לקידום נרחבות יותר. מקצועות המדעים וההנדסה מהווים קרש קפיצה לתפקידים בכירים ולמשרות עתירות הכנסה, אך כאשר נשים לא בוחרות במסלולים הללו, הן מוצאות את עצמן בשוק עבודה עם פוטנציאל השתכרות נמוך יותר.
מבחינה כלכלית, הפערים הללו מתרגמים לפערי שכר מגדריים משמעותיים. בתחומים טכנולוגיים, שבהם השכר הממוצע גבוה, נשים נוכחות פחות, וכתוצאה מכך הן נאלצות להסתפק בהזדמנויות כלכליות מצומצמות יותר.
האתגר: גישור הפערים כבר בתיכון
עלינו לשאול את עצמנו – אם בתיכון בנות ובנים מגלים יכולות שוות בתחומים המדעיים, מה קורה בדרך שמוביל לפחות נשים לבחור בתחומים אלו באקדמיה? התשובה טמונה בהכוונה נכונה, בחיזוק ביטחונן של נערות ובהצגת מודלים נשיים מצליחים בתעשיית ההייטק והמדעים.
כדי לגשר על הפערים, יש לעודד נערות להמשיך במסלול המדעי כבר מגיל צעיר, לספק תמיכה וליווי ולהילחם בסטריאוטיפים שמרחיקים אותן מהתחום. רק כך נוכל לראות בעתיד יותר נשים מובילות חדשנות טכנולוגית ומחזיקות בתפקידי ניהול בכירים.
השינוי צריך להתחיל כבר עכשיו – בבתי הספר, בתוכניות למצוינות ובאקדמיה. רק כך נוכל להגיע לשוויון אמיתי ולמצב שבו נשים לא רק יצליחו במדעים, אלא גם יובילו בהם.