יהודה קאפח, רכז דרום בתנועת רגבים, מתריע כי המקרה הזה הוא רק סימפטום לתופעה רחבה יותר של השתלטות לא חוקית על קרקעות, הכוללת בנייה בצמידות מסוכנת לתשתיות חיוניות כמו מסילות רכבת. “הסיפור של ‘פזורת הרכבת’, כמו שאנו קוראים לה, הוא תסמין מובהק של חוסר המשילות בנגב”, הוא אומר.
לדבריו, מדובר במצב שבו התושבים חיים בסמיכות קיצונית לפסי הרכבת, ללא כל הפרדה או אמצעי בטיחות. “כשאנו אומרים צמידות לפסי הרכבת, לא מדובר על מרחק מסוים בטווח. זה ממש ממוקם על פסי הרכבת. בתי משפחות עם ילדים, עדרי צאן, חמורים וגמלים, ומעבר אליהם – פסי הרכבת”, הוא מתאר.
הוא מוסיף כי במהלך סיורים בשטח ניתן לראות כיצד ילדים משחקים על הפסים כחלק מהשגרה היומיומית. “רכיבה על סוס על הפסים, ילדים שרצים ומדלגים ואף רכבים וטרקטורונים שמנסים לעבור. זה מחזה קבוע". לדבריו, הבעיה איננה חדשה, וההתעלמות ממנה רק מובילה לעוד ועוד טרגדיות. “ההתעלמות מהבעיה היא לא הפתרון. חייבים להשיב את המשילות למרחבי הנגב. רק אכיפה ברורה וסדר ישיבו את החוק לדרום הארץ וישמרו על החיים".
בינתיים, ברכבת ישראל ציינו כי הילד נכנס לשטח המסילה בניגוד להנחיות ונפגע מרכבת חולפת, וכי נסיבות האירוע נבדקות על ידי המשטרה בסיוע אנשי הרכבת. עבורו כמי שמכיר את המציאות בשטח, מדובר באירוע שהיה רק שאלה של זמן. “אם לא תתבצע אכיפה משמעותית והסדרה של ההתיישבות הבלתי חוקית בצמוד לתשתיות קריטיות כמו מסילות רכבת, האסון הבא הוא רק עניין של זמן", מסכם קאפח.