השפעות חידוש הלחימה על ילדים על הספקטרום האוטיסטי: כיצד לתווך?

לא להסתיר, אך גם לא להציף. שיח פשוט, אמפתי וכנה יוצר תחושת ביטחון. מעבר לכך, יש לשמר שגרות – גם בתוך מציאות משתנה – באמצעות עוגנים יומיומיים, לוחות ויזואליים ופעילויות קבועות | כך נתווך את המציאות

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונלייןמעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
אוטיזם. קשיי וויסות ותקשורת
אוטיזם. קשיי וויסות ותקשורת | צילום: iStock
2
גלריה

חידוש הלחימה בישראל מייצר אתגרים משמעותיים עבור ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי – קבוצה הזקוקה באופן עמוק ליציבות, שגרה ותחושת שליטה. עבורם, חוסר הוודאות, ריבוי הגירויים והמתח הכללי אינם "רק" מציאות מאתגרת – הם עלולים לייצר מצוקה, רגרסיות והצפה רגשית.

ילדים בתפקוד גבוה לעיתים קרובות רגישים לפרטים שאחרים מפספסים – הם קולטים חדשות, שומעים שיחות, ומפנימים מידע מורכב. לכן, עלינו – הורים, אנשי טיפול וחינוך – להיות מדויקים, רגועים ומודעים. חשוב לנהל שיח מותאם לרמת ההבנה והחרדה של הילד, תוך שימוש בעזרים ויזואליים ותיווך מקצועי לפי הצורך.

גם נושא החטופים דורש רגישות – לא להסתיר, אך גם לא להציף. שיח פשוט, אמפתי וכנה יוצר תחושת ביטחון. מעבר לכך, יש לשמר שגרות – גם בתוך מציאות משתנה – באמצעות עוגנים יומיומיים, לוחות ויזואליים ופעילויות קבועות.

דווקא בזמנים סוערים, ילדים על הרצף זקוקים לסביבה שמחזירה שליטה. האחריות שלנו היא להוות מצפן רגשי, ולשמש עבורם סלע יציב בתוך סערה.

אסתר קרימר
אסתר קרימר | צילום: ארז ביטון, סטודיו ארזביט
תגיות:
אוטיזם
/
יום האוטיזם הבינלאומי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף