ב־2011, כשבועיים לפני טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך במטה המוסד כמדי שנה, הצבתי “תחנת אוטובוס" שעליה המספר 203 בפתח הבניין המרכזי. חלק מהעובדים הנכנסים והיוצאים התעלמו, חלק עצרו ובחנו את התחנה מכל צדדיה. האם זו מערכת צילום והקלטה?
הסרט – והחיים עצמם
לקראת פתיחת התערוכה הצלחנו למצוא את תא הזכוכית המקורי שבו ישב אייכמן בעת משפטו. התא נמסר לאחר סיום המשפט לקיבוץ לוחמי הגטאות, והוא מוצג שם עד היום. באותו זמן הוא היה מושאל למוזיאון בברלין. יצרנו עותק נאמן למקור של התא, ואיתו נדדנו בתערוכות ברחבי העולם.
דרך ללימוד השואה
המסע האישי שלי בסיפור לכידת אייכמן הפך לשגרת חיים, הכוללת המשך מחקר, כתיבת ספר והרצאות בישראל וברחבי העולם. אני עושה את זה כי מצאתי שכדי לספר את סיפור השואה, וכדי לומר “לעולם לא עוד", עלינו למצוא דרכים חדשות ויצירתיות ללימוד נושא השואה. התערוכה, שעוסקת בעיקר בלכידתו של אייכמן, מושכת קהל רב שרוצה ללמוד על דרכי הפעולה של המוסד, שירות הביון הנחשב לטוב בעולם. אולם ברגע שהקהל נלכד במבוך הקירות והחדרים של התערוכה, הוא אינו יכול לחמוק מהחלק השני של התערוכה – משפט אייכמן והעדויות הקשות.