“לפני שלקחתי את זה, חששתי. אבל מצד שני עשיתי את זה בלהט ובאמונה. באירוע הזה אין לשחק באגו. זה פאזל שמורכב ממאות אלפי אנשים. מה שמדאיג אותי בכל פעם זה אם יהיה לנו שיתוף פעולה מהציבור, שיבין את גודל האחריות שלו. אתה יכול להכין הכל, אבל אם הציבור לא יפעל לפי הכללים, אנחנו ניכשל בגדול”.
אין צורך להידחק
“לדוגמה, הושקעו כספים רבים בהתקנת ברזי כיבוי אש בכל חניון ובכל פינה במתחם, בכמויות שלא היו בעבר. בנוסף, התפתחה מאוד בניית ההרחבה של ‘דרך בורמה’, שמקיפה את מירון, וכעת יתאפשר מעבר רחב יותר ובטוח לכלי רכב מאושרים משני הצדדים, בעיקר לרכבי כיבוי, הצלה וחירום. הדגש על הנושא הבטיחותי הוא בראש מעיינינו כרגע”.
“רכישת הכרטיסים החלה לפני כשבוע וחצי באתר ייעודי. עד כה הונפקו כ־145 אלף כרטיסים, שמתוכם נמכרו כ־105 אלף. אנחנו צופים שיגיעו בסך הכל כ־170 אלף אנשים, ואולי קצת יותר. יכול להיות שיבואו יותר אנשים מהכמות הצפויה, אבל אנחנו שולטים במספר האנשים שנכנסים. אנשים מגיעים בהסעות מהחניון לתוך המתחם, אין להם אופציה להיכנס בדרך אחרת, כמו שקרה בעבר. אז אם נגיע למצב שיהיו אנשים בכמות שההר לא יוכל להכיל, ניתן לאנשים להמתין בחניונים עד שיתפנה מקום. אין אפשרות להגיע ישירות למירון ברכב פרטי. המבקרים חונים בחניון באליפלט, שגם לזה נדרש כרטיס, עולים על שאטלים ונוסעים למירון”.
“בגלל שההילולה יוצאת הפעם בלילה שבין חמישי לשישי, יש לנו רק 16 שעות, כשבדרך כלל, כשל”ג בעומר יוצא בימי חול, יש לנו 28 שעות. ההר לא יכול להכיל יותר מ־60 אלף איש בעת ובעונה אחת, והאתגר הוא לווסת את הציבור כדי שתהיה זרימה כל הזמן, ולדאוג שאנשים ידעו שיש להם רק חמש שעות להיות על ההר, שזה המון זמן. אחרי זה הם צריכים לרדת מההר, כי אם הם לא ירדו, אנשים אחרים לא יוכלו לעלות להר, ויצטרכו להמתין עד שההר יתפנה. בגדול, 8,000 איש צריכים לרדת מההר אחרי חמש שעות ו־8,000 איש צריכים לעלות אליו. זה האתגר הגדול”.
“ההדלקה המרכזית של האדמו”ר מבויאן תתקיים כמיטב המסורת על ההר, והיא ההדלקה היחידה שתיערך שם. שאר ההדלקות יתקיימו בשני מתחמים מרכזיים: מתחם בני עקיבא ומתחם 89 המורחב על כביש 89, שהוגדל משמעותית ל־63 אלף מטר רבוע לעומת 25 אלף מטר רבוע בשנה שעברה. בתוך ההר האווירה היא יום הכיפורים, ובחוץ, שמחת תורה. במתחם 89 יש הכל: הסעדה, תפילה, ריקודים, אווירה רוחנית. אנשים יכולים לשהות שם, ליהנות ולחוות את ל”ג בעומר בלי להידחק. יש ארוחות לכולם ואווירה טובה. המטרה היא שאנשים יבינו שאין צורך להידחק – יש מספיק מקום והנאה לכולם”.
כיוון שהימים עדיין ימי מלחמה, גם אפשרות של אזעקה הובאה בחשבון בהיערכות. “יש הנחיות ברורות של פיקוד העורף בנושא זה”, מבהיר דייטש. “בגדול, לא שוכבים על הארץ, אלא מתכופפים. גורמי הביטחון עשו חזרות רבות בנושא. יש כל מיני מקומות מוגדרים מראש שאליהם ניתן להזיז את האנשים כדי למנוע אסון. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם מד”א, עם המשטרה ועם כוחות הכיבוי וההצלה. אנחנו צוות של מאות אנשים שכבר למעלה מחצי שנה שוקד על כל פרט קטן, בהמון מחשבה”.
דייטש מציין שההר ייסגר לתנועה במוצאי שבת, ושקיימת תוכנית מפורטת של משרד התחבורה ומשטרת התנועה לפינוי כ־20 אלף האנשים שצפויים להישאר בו. “במהלך השבת יהיו אוהלי תפילה ממוזגים, וההר ימשיך לפעול כרגיל, כמו בשבתות אחרות, עם עשרות אלפי מבקרים”, הוא מסביר.
לאור הביקוש הצפוי, הוסכם עם משרד התחבורה על תגבור משמעותי של הנסיעות למירון בימים שלפני ההילולה ובמוצאי השבת שאחריה. “בשורה התחתונה חשוב שהציבור שמגיע יבין שאם אדם לא יהיה ממושמע, ולא ידע לשמור על חמש השעות שמוקצות לו על ההר, אז הוא פשוט פוגע בחבר שלו", דייטש שב ומדגיש. "כל הנושא של ההילולה מבוסס על ערבות הדדית, ובזה גם עוסק הקמפיין שלנו. בשם השם נעשה ונצליח. אנחנו זקוקים לסייעתא דשמיא, אבל גם להשתדלות שלנו. אני קורא לציבור לגלות אחריות, לכבד האחד את השני, ולא לשכוח את האסון שהיה. אם ננהג כראוי, נזכה להילולה שמחה ובטוחה, כראוי לרבי שמעון".