לקראת יום ירושלים וביום עצמו נבחנים תלמידים בבגרות שטח באתרים השונים בעיר. הבחינה היא במסגרת מגמת לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה של משרד החינוך, מגמה הנלמדת כבחירה בהיקף של 5 יחידות לימוד וליבת התוכנית היא ירושלים לדורותיה. כחלק מבחינת הבגרות, התלמידים מדריכים את חבריהם באתרים מתקופות שונות עליהם למדו ובהם ביקרו במהלך השנה. "הלימוד בשטח נועד לחזק את הקשר שבין התלמידים לבין ארצם ולהמחיש להם את האירועים שהתרחשו באתרים הללו לאורך ההיסטוריה. ההדרכה במגמה היא מיומנות חשובה ואירוע בו התלמיד הופך למדריך ומורה כאחד ומלמד חומר שלמד ואוהב" מסבירים במשרד החינוך.
במגמת לימודי ארץ ישראל בקיבוץ שדה אליהו שבעמק הירדן, לומדים 44 תלמידים מכיתות י' עד י"ב והיום, יום ירושלים (שני), יצאו למעלה מ-40 תלמידי המגמה להדריך את תלמידי חטיבת הביניים במסלולים מרכזיים ברחבי ירושלים, פעילות המהווה 30% מבחינת הבגרות בשטח. תלמידי כיתות י' יובילו את תלמידי שכבת ז' בשני מסלולים מרכזיים: מסלול "עמק המלך" המתחיל בהר הצופים ומסתיים ברחבת הכותל, ומסלול שמתחיל בגן הפעמון, עובר דרך גיא בן הינום ומסתיים גם הוא בכותל המערבי. במקביל, תלמידי כיתה י"א ידריכו במסלול "הקו העירוני" מארמון הנציב דרך הגשר התלוי אל הכותל.
כחלק מהפעילות, יוקדש זמן להנצחת דמותו של איתן, שכתלמיד מגמה הדריך באותם מסלולים ממש. התלמידים יספרו על דמותו וערכיו ויקראו מדברים שכתב. שר החינוך יואב קיש אומר למעריב: "החיבור בין זהות, אהבת הארץ וזיכרון הנופלים מקבל ביטוי מרגש בפעילות הזו. תלמידי מגמת ארץ ישראל לא רק לומדים את ההיסטוריה – הם מחיים אותה. זו שליחות חינוכית והצדעה מרגשת לזכרו של איתן נאה הי"ד, שנפל בהגנת המולדת".