כבישי העוטף הפכו לסמל מוחשי של ההרס במלחמה – חלקם נחסמו, אחרים נחרבו כתוצאה מתנועה מסיבית של כוחות צה"ל, פגיעות ישירות של ירי ופיצוצים. מעבר לנזק הפיזי, תושבים רבים תיארו תחושת ניתוק וחוסר ביטחון, כאשר הדרכים שאמורות לקשר בין בתים, מוסדות חינוך ויישובים – הפכו לשטחי לחימה של ממש.
הפרויקט, שהובל על ידי חברת גיאוכום מבית M הנדסה- חטיבת ההנדסה של Mgroup, עבור נתיבי ישראל ובמימון ממשלתי מלא דרך מנהלת תקומה, כלל שיקום מסיבי של 117 קילומטרים של כבישים – 24 ק"מ של דרכי גישה ליישובים ו-93 ק"מ של צירים ראשיים. במהלך חמשת חודשי העבודה פוזרו כ-200,000 טון אספלט על פני הדרכים ההרוסות, ו-12 צוותי עבודה פעלו בו זמנית, יום ולילה, כדי לעמוד בלוח זמנים צפוף ולחזור לשגרה במהירות האפשרית.
השיקום של הכבישים נוגע לא רק ללוגיסטיקה. עבור תושבי האזור, מדובר בחזרה הדרגתית לחיים. "במשך חודשים כל נסיעה הייתה חוויה מאיימת. בורות בכביש, שברי רכב, זיכרונות מכל טלטלה – ופתאום, הדרך חלקה. זה נותן תחושת ביטחון, עתיד. סוף סוף אנחנו יכולים לצאת מהבית בלי פחד," מספר תושב קיבוץ מפלסים.
הפרויקט יוצג החודש ב-MuniExpo, ועידת החדשנות של השלטון המקומי בין ה-18-19/06 בה משתתפים מעל 12,000 מקבלי החלטות בשלטון המרכזי והמקומי לצד בכירי התעשייה ובכירים מהעולם.
עם השלמת העבודות, עוטף עזה מקבל לא רק תשתיות חדשות אלא גם אמירה ברורה – השיקום ממשיך, ועתיד האזור חשוב. שיקום הכבישים הוא שלב ראשון מתוך שורת פרויקטים רחבה שמטרתה להחזיר לתושבים את מה שנפגע: ביטחון, יציבות ובעיקר – תחושת שייכות.