בעקבות דיווח שפורסם היום (ראשון) באתר n12, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה בישיבה שמתקיימת בשעה זו לקדם את הקמתו של נמל תעופה בינלאומי חלופי לנתב”ג בצקלג – סמוך לרהט ולנתיבות. נתניהו הנחה את מנכ”ל משרד התחבורה, משה בן זקן, לפעול במהירות להקמת השדה.
בהתאם לדיווח, נתניהו הכריע בעד חלופת צקלג למרות דרישתו של ח”כ אלמוג כהן להקים את שדה התעופה דווקא בנבטים. כזכור, כהן התפטר לאחרונה מתפקידו כשר האחראי על תחום הבינה המלאכותית – זמן קצר לאחר מינויו – במחאה על מה שכינה “הזנחת הנגב”.
נציין כי במערכת הביטחון מתנגדים להקמת הנמל תעופה בין לאומי חדש בנבטים. בסיס חיל האוויר בנבטים הוא בסיס אסטרטגי של חיל האוויר, המהווה את נמל הבית של הכלים האסטרטגיים של חיל האוויר, החל ממטוסי החמקן F35, טייסות הנחשון וכן מטוסי התדלוק של חיל האוויר לצד מטוסי השמשון.
במהלך המלחמה עם איראן, ניסו האיראנים והחות׳ים לפגוע בבסיס נבטים בטענה כי מדובר בבסיס האסטרטגי של ישראל. בשנים האחרונות לאחר שצה״ל רכש את מטוסי "האדיר", נדרש חיל האוויר לבצע שינויים מרחיקי לכת בכל הבינוי וכן המערך האבטחה סביב הבסיס.
לאחרונה התברר כי האמריקנים פועלים לבנות מערך האנגרים עבור מטוסי התדלוק החדשים שישראל רכשה ואמורים להגיע בשנתיים הקרובות.
נמל התעופה בן-גוריון צפוי להגיע לקצה הקיבולת שלו – כ-40 מיליון נוסעים בשנה – עד שנת 2040. אף שנותרו עוד 15 שנה, ברשות שדות התעופה התריעו כי זהו פרק זמן קצר בכל הנוגע להקמה והכשרה של שדה תעופה בינלאומי חדש שיפעל במקביל לנתב”ג. ההחלטה עוררה תגובות חריפות בדרום. מטה המאבק “הנגב ממריא מנבטים”, הפועל להקמת נמל תעופה בינלאומי בנגב, פרסם תגובה חריפה במיוחד, המובאת כאן במלואה וללא שינוי:
תגובת מטה “הנגב ממריא מנבטים” להחלטת הממשלה לקדם את חלופת צקלג כשדה תעופה בינלאומי: ״ההחלטה שהתקבלה היום לקדם את חלופת צקלג כשדה תעופה בינלאומי חמש דקות מבאר שבע, היא החלטה מנותקת מהמציאות ואבסורדית בכל קנה מידה. מדובר בצעד שגוי, שנועד למטרה אחת בלבד: לקבור את האפשרות להקים שדה תעופה בינלאומי בנגב, ולהכשיר את הקרקע להקמת השדה בעמק יזרעאל".
"מול צקלג, במרחק של שלוש דקות טיסה בלבד, עומד שדה התעופה בנבטים – מתקן צבאי ואזרחי שכבר הושקעו בו מיליארדים בהכשרתו כשדה בינלאומי. כל תכנון מחדש של שדה בצקלג יארך לפחות עשור, יתקל בהתנגדויות קשות מכל עבר, ובעיקר לא ייתן מענה לצורך המיידי של מדינת ישראל בשדה תעופה בינלאומי נוסף". בסבירו בתגובה.
"צוות התכנון, שדחף מתחילת הדרך להקים את השדה בעמק יזרעאל, מנסה כעת להסיט את הדיון לצקלג – חלופה מופרכת שמטרתה האמיתית ברורה לכולם: לקדם את תכנון השדה ברמת דוד ולהכשיל את חזון הנגב", האשימו בתגובת המטה.
"מטה המאבק של תושבי הנגב והעמק מודיע היום כי יחריף את צעדי המאבק, ולא ייתן יד להונאה הזו. נעמוד מול ראש הממשלה ומול כל מקבלי ההחלטות ונבהיר: ההחלטה על צקלג לא תביא להקמת שדה תעופה בנגב – אלא רק תבטיח שבפועל הוא יקום בצפון, תוך פגיעה אנושה בעתיד הנגב, בפריפריה וביכולת של מדינת ישראל לייצר מנוע צמיחה אמיתי בדרום״, סיכמו.
טלאל אלקרינאוי, ראש העיר רהט אשר מצידו מברך את המהלך התייחס לאירוע: ״מברך כל החלטה שתקדם את הנגב ומברך את החלטת הממשלה להקמת נמל תעופה בנגב! אנחנו נלמד את ההחלטה ונהיה שותפים בתהליך. צעד לאומי חשוב שיפתח את הדרום, יקדם כלכלה חזקה וייצור אלפי מקומות עבודה לתושבי האזור״.