מתחת לרדאר: הממשלה מקדמת חלופה שלישית לשדה תעופה – וכולם זועמים

הממשלה קידמה במפתיע את חלופת צקלג להקמת שדה תעופה חדש, למרות התנגדות נרחבת מצפון ודרום. מומחים ותושבים מזהירים: מדובר באתר לא ישים, רחוק מהמרכז, בעייתי ביטחונית וחסר יתרון אזורי לעומת נבטים

פלד ארבלי צילום: ללא
החפירה הארכיאולוגית בצקלג
החפירה הארכיאולוגית בצקלג | צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
4
גלריה

כידוע, במשך שנים ההתלבטות המרכזית הייתה בין שתי חלופות: נבטים – סמוך לבסיס חיל האוויר מדרום־מערב לבאר שבע, ורמת דוד – בעמק יזרעאל, לא הרחק ממגדל העמק ונהלל. בחירתו של אתר שלישי לחלוטין – צקלג – הדהימה לא רק את תומכי נבטים, אלא גם את מתנגדי רמת דוד. מבחינתם, מדובר במהלך שמטרתו לטרפד את נבטים מבלי להעניק פתרון ישים.

 שלושה מטוסי “אדיר” (F-35i) נחתו בבסיס נבטים
שלושה מטוסי “אדיר” (F-35i) נחתו בבסיס נבטים | צילום: דובר צה''ל

צקלג, לפחות בקו אווירי, נמצא במרחק של כ־30 קילומטר בלבד מנבטים, טיסה של שלוש דקות. אך ההבדל המהותי טמון בתפיסת האזור: אם נבטים יכל היה להיות מנוע תעסוקתי לערי הפזורה הבדואית ובאר שבע – הרי שצקלג ממוקם בשטח שונה לחלוטין, ולא מספק את אותו מענה כלכלי־חברתי.

“לתפיסתנו, ולתפיסת מטה התושבים, זה קשקוש ולזרות חול בעיניים. זה ברור לכולם ששדה תעופה בצקלג לא יכול לקום, ולכן זו עוד אופציה למריחת זמן — לא לתכנן את נבטים ולתכנן במקביל רק את רמת דוד, ולייצר זמינות תכנונית כזאת שברגע שראש הממשלה יחליט שהגיע הרגע, יבקש את התוכנית הקיימת — ומה שיהיה קיים זו התוכנית של רמת דוד".

“הדבר הזה מבחינתנו משול לכתיבת דברים על קרח — ובמזרח התיכון, כשיש את משבר האקלים ברקע, זה לא יחזיק מים יותר מחודש. ראש הממשלה ביקש שתוך שלושה חודשים יתנו לו בחינה יותר מפורטת על צקלג. לדעתי, לא יביאו לו כלום, כי פשוט אין מה להביא. זה כבר נבדק בלפחות שתי ועדות רציניות, וזה נפסל משיקולים רבים — עוד לפני שיקולי חיל האוויר".

מטוס חיל האוויר בבסיס רמת דוד
מטוס חיל האוויר בבסיס רמת דוד | צילום: David Cohen/Flash90

“הבעיה היא שהמקום הזה נמצא באמצע 63 יישובים כפריים, ארבע מועצות אזוריות, בין ערים גדולות וחקלאות — ממש כמו באזור רמת דוד. חיל האוויר לא דייק כשאמר שזה לא יפריע לתעבורה האווירית, כי זה צפונית לחצרים ודרומית לחצור".

"מכיוון שאני טסתי בחיל האוויר שנים רבות — מהסתכלות פשוטה על המפה אתה מבין שזה בדיוק המקום שזה יפריע, ולא רק לשניהם ביחד. מרחב אווירי דורש פרופורציות ומרחקי בטיחות גדולים — וזה בדיוק דופק את המרחב הזה".

“לגבי המשך המאבק — המאבק שלנו מאוד ארוך, כבר סביב 16 שנה. במאבק יש עליות ומורדות. היו תקופות שהיה נראה שהכול מתקדם כשורה, כמו לפני כמה חודשים. לצערנו, אנחנו עובדים מול גוף דו־ראשי חזק שנקרא חיל האוויר ורשות התעופה האזרחית, והם מצליחים ללחוץ במקומות הנכונים ולהפחיד את מי שצריך".

“אנחנו הולכים לחדש דוחות ששכנעו בעבר — דוחות כלכליים, דוח על המים, חקלאות, ביטחון ועוד — ולהפיק דוחות חדשים שלא נבדקו עד כה. אני מאמין שאנחנו ננצח את המאבק. אחרת לא הייתי פה. זה יהיה קשה וארוך. בשורה התחתונה — שדה התעופה יקום במקום הנכון, שכרגע, מבין סל האפשרויות הקיים, זה נבטים".

“המקום האידיאלי להקמת שדה התעופה בדרום הוא נבטים. אבל אם יחליטו להקימו בצקלג — יש לעשות זאת בצורה מתוכננת ונכונה. אחת האמירות שעלו בדיון להקמת שדה תעופה בצקלג הייתה ש’ככל שיותר שדות תעופה אזרחיים — זה יותר טוב’. זו, לדעתי, שטות מוחלטת. כל שדה דורש נפח שמיים גדול, והארץ קטנה. קח שינגסו עוד ועוד באזורי האימונים של חיל האוויר ושל שאר התעופה האזרחית".

שדה תעופה, אילוסטרציה
שדה תעופה, אילוסטרציה | צילום: רויטרס

“דבר שני — ככל ששדה התעופה קטן יותר, כך הכלכליות שלו בעייתית יותר. היום, בכל העולם הולכים לכיוון של שדות תעופה גדולים, כי היעילות הכלכלית שלהם גדולה יותר. אם מחליטים להקים את שדה התעופה שם — יש לעשות אותו כמו שצריך. כמובן, אם יגיעו למסקנה שאפשר — אז אפשר. אבל חשוב להבין: זה יהיה פחות טוב לתושבי הדרום. זה יותר מרוחק, ויותר קרוב למרכז".

“אי אפשר להקים שדה תעופה של עשרה מיליון נוסעים. צריך להקים שדה שיוכל להכיל שלושים מיליון נוסעים. בנוסף, יש להקים שדה ברמה 1 — כזה שיוכל להכיל מטוסים רחבי גוף וגם צרי גוף. כי היום, התכנון של רמת דוד, לדוגמה, הוא למטוסים צרי גוף בלבד".

“הכי קל זה להקים את שדה התעופה בנבטים. נבטים נבנה בשביל זה. אפשר להקים אוהל גדול של טרמינל — וכבר מחר בבוקר אפשר לטוס. יש שם מסלולים, תשתיות, הכול".

“הבכי של חיל האוויר על נבטים הוא מוגזם לחלוטין. חלק מהסיבות שהם מציגים לכך שאי אפשר להקים את השדה שם הן מוגזמות לדעתי, לא מעוגנות במציאות, ויש להן פתרונות — הנדסיים או מבצעיים. אי אפשר לטעון שאם מקימים את השדה שם יצטרכו לפנות את כל בסיסי חיל האוויר בדרום. זאת שטות מוחלטת".

“אי אפשר להמשיך עם האג’נדות והפוליטיקות הקטנות של המדינה. חבל על הזמן".

נכון לעכשיו, הממשלה דרשה מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה לקיים עבודת מטה מואצת לבחינת חלופת צקלג. במקביל, ממשיכות קבוצות התושבים משני צדי המפה – בדרום ובצפון – להפעיל לחץ.

תגיות:
חיל האוויר
/
שדה תעופה
/
בסיס נבטים
/
רמת דוד
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף