לפי משרד התחבורה, הרכבת המהירה שתפעל על הקו תיסע במהירות של עד 250 קמ"ש ותהיה חלק מתוכנית לאומית נרחבת להקמת רשת רכבות מהירות מקריית שמונה ועד אילת. היעד לסיום העבודות נקבע לשנת 2029.
בשלב הראשון, לאחר שהושלמו הפקעות קרקע לאורך התוואי, תצא רכבת ישראל לביצוע עבודות הכנה מקדימות לאורך כ־70 ק"מ, מהתחנה בחוף הכרמל בחיפה ועד אזור שפיים. הקו כולו צפוי להיות חשמלי.
הפרויקט ישתלב גם במיזם התשתיות הארצי להקמת רשת מסילות כפולה בין תל אביב, חיפה ובאר שבע, ויוביל להכפלת קווי הרכבת בין המרכז לפריפריה. עלות הפרויקט מוערכת בכ־15.5 מיליארד שקלים, והוא ייחשב לפרויקט התחבורתי הגדול והיקר ביותר שבוצע אי פעם על ידי רכבת ישראל. במקביל, נמשכות העבודות על פרויקט המסילה הרביעית באיילון – מהלך נוסף שמטרתו להגדיל את קיבולת הרכבות הארצית.
רגב הוסיפה כי היעד הוא להגיע עד 2040 לכ־300 מיליון נסיעות בשנה ברכבת – פי חמישה מהיקף הנסיעות כיום.