לאחרונה פונים יותר ויותר אזרחים ותיקים בישובים שבתיהם נפגעו או ניזוקו, לעמותות לזקן ביישובם, ומדווחים על קשיים בירוקרטיים בהגשת תביעות למס רכוש ובהעדר נגישות למידע ולמיצוי הזכויות. לדבריהם, האפשרות היחידה להגשת תביעה היא דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים, אולם חלקם אינם נגישים למחשבים ולאינטרנט, ואלה שכן מתקשים להתחבר ולשלוח הטפסים הנדרשים, עקב עומס על אתר רשות המיסים, נפילותיו התכופה וחוסר אפשרות להתחבר מחדש.
לדבריו, המלחמה גובה מחיר כבד מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל, לא רק בנפש וברכוש, אלא גם בבידוד דיגיטלי ובחוסר אונים ונגישות לשירותים השונים: "לחלק מהאזרחים הוותיקים אין כלל מחשב בבית, או שאינם יודעים איך לתפעל אותו ואצל אחרים קיים פחד ורתיעה מגישה ושימוש בטכנולוגיות ובאמצעים דיגיטליים. התוצאה היא שאצל חלקם קיים סיכון, לא רק בשל הפגיעה והנזק שנגרם להם, אלא גם בשל אובדן אמצעים דיגיטליים שעשויים לסייע להם להתמודד, תחושת חוסר אונים ולעיתים אף בושה להודות בכך".
ממחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית עמק יזרעאל, שבחן את ההשפעות של פינוי אזרחים ותיקים מבתיהם בזמן מלחמת חרבות ברזל, נמצא כי רק 35% מהאזרחים הוותיקים שבתיהם נפגעו או ניזוקו הצליחו להיעזר בשירותים ממשלתיים באופן מקוון. כ-22% מהאזרחים הוותיקים לא הצליחו לממש את זכויותיהם, עד היום, כמעט שנתיים מתחילת המלחמה, בגלל מוגבלות טכנולוגית.
"הבירוקרטיה הורגת אותנו, צריך למלא אין סוף טפסים, ולא מתחשבים בנו שאנו לא תמיד מרוכזים ומבולבלים. זה נורא", אומרים חלקם בפניות לעמותות. "האזרחים הוותיקים זקוקים לעזרה בקבלת המענים מהשירותים הממשלתיים, ולא רק באופן מקוון, אלא גם בפנייה שלא באמצעות האינטרנט" אומר קידר למעריב.
"אמנם, הרשויות המקומיות נעזרות במתנדבים שמסייעים לאזרחים הוותיקים אולם אלה לא מצליחים להגיע לכלל האוכלוסייה המבוגרת, מה גם שהטיפול לא מסתיים בהגשת התביעה, אלא נדרש עדכון שוטף למס רכוש, בכל ההליכים שבוצעו לתיקון הנזקים". איגוד הל"ב פנה למס רכוש בבקשה להתחשב בהעדר האמצעים הטכנולוגיים אצל חלק מהאזרחים הוותיקים ולפיכך להקל ולסייע להם במיצוי זכויותיהם וקידר מדגיש: "חשוב שמוסדות המדינה ינגישו ויתמכו באזרחים הוותיקים, גם בהיבטים הדיגיטליים, שאינם זמינים ומוכרים להם".