עם זאת, ההערכות הן שיחלפו עוד שנים ארוכות עד לאישור, תקצוב ויישום התוכנית. המסילה החדשה, שאורכה כ-220 ק"מ, תשלים את המקטע שאושר כבר בשנת 2021 בין באר שבע לדימונה והיא אמורה לאפשר לראשונה חיבור ישיר ומהיר מהמרכז לאילת בזמן נסיעה של כשעתיים בלבד מתל אביב לאילת. על פי התוכנית שהוצגה, המסילה אמורה לעבור דרך יישובי הערבה.
במשרד התחבורה טוענים, כי מסילת הרכבת המתוכננת תחזק את הכלכלה המקומית, תתרום לענף התיירות ותרחיב את אפשרויות התעסוקה ותגביר את הנגישות לשירותים עבור תושבי הדרום. הפרויקט גם אמור להגדיל משמעותית את היקף הובלת המטענים מנמל אילת ואליו, לספק חלופה מהירה ובטוחה להובלה בכבישים, להפחית את נפחי התנועה של משאיות וכלי רכב בדים ולשפר את רמת הבטיחות בכבישי הדרום.
בנוסף, המסילה אמורה להוות גיבוי אסטרטגי לנמלי הים התיכון, במקרה של שיבושים ותאפשר חיבור ישיר לנמלי חיפה ואשדוד. מאז שנמל התעופה באילת ונמל התעופה שדה דב בתל אביב הפסיקו לפעול, מספר הטסים בין נתב"ג לנמל התעופה רמון, שמחוץ לאילת, ירד משמעותית. מסילת הרכבת המהירה אמורה להעביר נוסעים רבים מכלי רכב לרכבת, שתהיה מהירה יותר.
"מדובר במהלך היסטורי של חיבור מדינת ישראל מקרית שמונה עד אילת במסילות והוא קורם עור וגידים", ציינה רגב – "אנחנו מתקדמים בקצב מואץ ועוד מעט הכל יתחבר. רק כך נפחית את הגודש בכבישים ונשפר את החיבוריות והקישוריות בין כל חלקי המדינה". מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, אמר עוד: ,אנחנו מציינים צעד אסטרטגי הסטורי שיחולל מהפכה בדרום המדינה". מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ" ציין, כי הצגת התכנון בוות"ל מהווה שלב משמעותי בהפיכת החזון למציאות. "מדובר באחד ממיזמי התשתית המורכבים והחשובים ביותר של מדינת ישראל – חיבור אילת והערב למרכז הארץ בצורה המהירה והבטוחה ביותר".