הקו הירוק של הרכבת הקלה עבר לשלב הבא: "זו רק ההתחלה"

"ב-2028 נחנוך את רשת הרכבות הקלות במטרופולין תל אביב, עם הקווים הירוק והסגול, שיסיעו ביחד מאות אלפי נוסעים מידי יום, אליהם יצטרף המטרו, שכבר יצא לדרך" - החיים של תושבי המרכז בדרך להשתנות

משה כהן צילום: מעריב אונליין
עבודות ברכבת הקלה
עבודות ברכבת הקלה | צילום: נת"ע
4
גלריה

כריית התוואי התת קרקעי של "הקו הירוק" בוצעה במקטעים נפרדים – בין לוינסקי לקרליבך ובין שדרות נורדאו לקרליבך – מתחת לרחוב איבן גבירול.

בחברת נת"ע ציינו, כי עבודות המנהור התבצעו בלב המרחב העירוני הצפוף, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת וברמות ביצוע המקובלות בפרויקטים גדולים בעולם וגם תו שמיר בטיחות הדיירים ומשתמי הדר מעל תוואי החפירות.

בניית הרכבת הקלה | צילום: נת"ע

במהלך עבודות המנהור מתחת לפני הקרקע הופעלו אלפי מכשירי ניטור. "הקו הירוק" יחבר בין ראשון לציון וחולון בדרום דרך תל אביב ועד להרצליה בצפון. לאחר היציאה מאיבן גבירול הוא יתפצל לשתי זרועות – להרצליה ולאזור העסקים רמת החיל בתל אביב.

אורכו של ה"קו הירוק" יהיה כ-39 ק"מ, מתוכם כ-ארבעה קילומטרים וחצי תת-קרקעיים. לאורך הקו יפעלו 62 תחנות, מתוכן ארבע תת-קרקעיות. הקו ישרת ארבע רשויות מרכזיות: תל אביב יפו (33 תחנות), חולון (18 תחנות), ראשון לציון (שש תחנות) והרצליה (חמש תחנות). ה"קו הירוק" גם מוכר כ"קו הגשרים" – עם שבעה גשרים, שנבנים לאורכו והוא אמור להסיע למעלה מרבע מיליון נסיעות מידי יום.

עבודות הרכבת הקלה
עבודות הרכבת הקלה | צילום: נת''ע

בתוך כך, מספר הנסיעות "בקו האדום" של הרכבת הקלה בגוש דן זינק מכ-1.7 מיליון בחודש הראשון להפעלתו, באוגוסט 2023 עד לכ-2.7 נסיעות ביולי 2025. כך עולה מסיכום נתוני נת"ע ותבל, המתפעלת את הרכבת הקלה, במלאת שנתיים לתחילת הפעלתה. התוואי התת קרקעי של "הקו האדום" בציר ז'בוטינסקי ובמרכז תל אביב, מהיר יותר, יחסית לתוואי העילי בפתח תקווה, ביפו ובבת ים.

עבודות ברכבת הקלה
עבודות ברכבת הקלה | צילום: נת''ע

מהנתונים גם עולה, כי בתוך כשנה האחרונה קוצרו זמני הנסיעה ב"קו האדום" ב-30%, כאשר כיום עומד זמן הנסיעה מתחנת קוממיות בבת ים ועד לתחנת קרית אריה בפתח תקווה על 65 דקות. עוד עולה מהנתונים, כי מרבית הנסיעות מתבצעות בשעות הלחץ של הבוקר ואחה"צ, כאשר שעות השיא הן 8:00 ו-17:00. בשאר היום ניתן לראות יציבות יחסית לאורך כל השעות.

התחנה העמוסה ביותר ב"קו האדום" היא תחנת יהודית, עם למעלה מ-3.5 מיליון תיקופים בשנתיים האחרונות. אחריה מדורגת תחנת אלנבי בתל אביב עם קרוב ל-3.5 מיליון תיקופים. גם השנה הרחיבה ותגברה הרכבת הקלה עם שעות פעילותה בימי חמישי בקיץ עד השעה 2.00 בלילה.

במהלך מבצע "עם כלביא", לנוכח איומי הטילים ששוגרו מאיראן, הסבה נת"ע בהנחיית משרד התחבורה את התחנות התת קרקעיות למחסות, ששירתו כ-15 אלף אזרחים.

תושבי תל אביב ברציף הרכבת הקלה
תושבי תל אביב ברציף הרכבת הקלה | צילום: מאיה כהן
תגיות:
מירי רגב
/
הקו הירוק
/
רכבת קלה
/
נת"ע
/
הקו הסגול
/
מבצע "עם כלביא"
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף