בזמן שהפקחים רושמים דו"חות בשדרות: הרוכבים בורחים לכבישים

הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי בכלים חשמליים זינק ל־500 ש"ח. בעיריית תל אביב מזהירים: מעבר לקנס, הרוכבים מסתכנים גם בהחרמת הכלי וחיוב כספי נוסף. אך האם האכיפה באמת אפקטיבית?

משה כהן צילום: מעריב אונליין
קורקינט חשמלי. למצולמים אין קשר לכתבה
קורקינט חשמלי. למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: אבשלום ששוני
3
גלריה

הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי בכלים חשמליים זינק החל מיום שני מ-100 ל-500 שקל. זאת, במסגרת העלייה המדורגת בקנסות על עבירות הקשורות לכלים חשמליים. בעיריית תל אביב התריעו, כי בנוסף לקנס הכספי, מסתכנים בעלי קורקינטים ואופניים חשמליים שלא התקינו לוחית זיהוי, גם בהחרמת כליהם, דבר אשר יגרור חיוב כספי נוסף.

בעירייה ציינו, כי על מנת לעודד את התושבות והתושבים להתקין לוחית זיהוי, הודבקו במהלך החודש מדבקות על שבילי אופניים מרכזיים בעיר, עם הכיתוב "רק עם לוחית, הרכיבה חוקית".

לאחר הליכי חקיקה ממושכים, החליטה הממשלה לאשר בחקיקה את הסדרת הנושא וכניסתו לתוקף באוגוסט 2024 ועד אז נדרש הציבור להירשם ולהתקין את הלוחית. במהלך השנה האחרונה הקנס עמד על 100 שקל והחל מה-1 בספטמבר הוא עלה ל-500. מנתוני עיריית תל אביב עולה, כי מתחילת השנה חולקו 30,888 דו"חות בגין עבירות רכיבה והוחרמו כ-1,500 כלים חשמליים. את האכיפה מבצעים פקחים עירוניים ושוטרים, בין היתר, באמצעות ערות מצלמות הפזורות ברחבי העיר.

קורקינט חשמלי. למצולמים אין קשר לכתבה
קורקינט חשמלי. למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: אבשלום ששוני

המצלמות המוצבות במיקומים שונים, עם דגש על מיקומים בהם הרוכבים רוכבים על מדרכות ומרחבי הליכה באופן לא חוקי, העלול לסכן הולכי רגל – מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי הפקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית. התקנת לוחית הרישוי אמורה לאפשר לזהות את הכלים החשמליים ובהתאם לשלוח את הקנסות לאלו שיתועדו מבצעים עבירות תנועה.

עם זאת, ישנם רוכבים הטוענים, כי לעיתים פקחים עירוניים מציבים, במה שנראה כ"מלכודות דבש", כאשר הם מבצעים אכיפה מוגברת במקומות פחות מסוכנים, לעומת הכבישים הסואנים.

"ראיתי פקחים שממתינים במקומות כמו שדרות רוטשילד, שדרות ח"ן וכיכר הבימה ורושמים דו"חות לרוכבים. אלה מבחינתי 'מלכודות דבש', כאשר יש צורך לבצע לדעתי אכיפה אמיתית על הכבישים, כשרוכבי קורקינט ואופניים חשמליים, עוברים לעיתים ברמזור אדום ולעיתים גם רואים ששניים-שלושה נוסעים על קורקינט וגם מקרים של רכיבה נגד כיוון התנועה. זו הסכנה הגדולה והמטרה החשובה ולא ההכנסות של העירייה, שאולי גבוהות יותר ממבצעי אכיפה בשדרות ובכיכרות ולא בכבישים המסוכנים", טען תושב תל אביב – "יש לי קרובת משפחה שעובדת באיכילוב וכמעט מידי יום מגיעים למעלה מעשרה רוכבים ורוכבות, שנפלו בכביש. חייבים למקד את האכיפה בכבישים".

לטענתו, ישנם רוכבים היורדים עם הכלים החשמליים לכביש, מחשש לדו"חות שהם עלולים לקבל בעת רכיבה בשדרות. עם זאת, בעירייה טענו, כי האכיפה גם בשדרות ובכיכרות נועדה למען בטיחותם של הולכי הרגל. בנוסף, הפקחים מוגבלים בסמכויות האכיפה בכבישים שאמורות להיאכף על ידי המשטרה.

רון חולדאי
רון חולדאי | צילום: פלאש 90
תגיות:
תל אביב
/
רון חולדאי
/
קנסות תעבורה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף