הם איבדו גפה ומנסים לשקם את חייהם אך נתקלים בחומה בירוקרטית שמונעת מהם לחזור לכביש ולשגרה. עשרות אלפי ישראלים הסובלים ממצבים רפואיים מורכבים - ובהם מאות קטועי גפיים, עומדים חסרי אונים מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) של משרד הבריאות, האחראי על חידוש והנפקת רישיונות נהיגה למי שמצבו הבריאותי השתנה.
במרב"ד פועלים כיום מספר חד-ספרתי בלבד של רופאים, שאינם מצליחים לעמוד בעומס: מדי שנה מתקבלות כ-24 אלף פניות לבדיקה. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל נוספו עוד אלפי פניות מצד פצועים ואנשים עם מגבלות והמערכת, שגם קודם לא תפקדה כראוי, קרסה סופית.
אפרים הוסיף: "בינתיים אני לא יכול לנהוג ואני מרותק לבית כבר שנה וחצי. בכל פעם שאני צריך לצאת, אני נאלץ לשלם הון על מוניות ספיישל או לבקש טובה ממישהו שיסיע אותי. אני לא יכול להמשיך לחיות ככה, זה פשוט גוזל ממני את שארית העצמאות שנשארה לי".
לדבריה, המצב הנוכחי אינו רק כשל רגולטורי, אלא פגיעה ממשית בזכויות: "המחדלים, ההתעמרות וההזנחה המתמשכת מצד המרב"ד מהווים הפרה בוטה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומעידים על זלזול עמוק בצרכים של ציבור פגיע במיוחד. לא ייתכן שקטועי גפיים יישארו כלואים בבתיהם".
ממשרד הבריאות נמסר ל"מעריב": "המשרד מצר על העיכוב בטיפול בבקשות, פועל על מנת לקצר את זמני ההמתנה ורואה בטיפול בפניות אלו חשיבות רבה כחלק מתהליך שיקומם של קטועי הגפיים וחזרתם לתפקוד עצמאי. המרב"ד מתמודד עם מעל ל-30 אלף פניות המגיעות מכמה גורמים ביניהם משרד התחבורה, ביטוח לאומי, משרד הביטחון וצה"ל, כאשר בשנה האחרונה נוספו פונים רבים בעקבות המלחמה ומקדם שינויים דרסטיים לטיפול בנושא במגוון דרכים ביניהן: הגדלת כוח האדם במכון, צמצום משמעותי של הבקשות שנדרשות להגיע לפתח המרב"ד, מעבר לעבודה עם תיקים דיגיטליים ועוד. יש לציין כי המרב"ד נמצא בתהליכי ייעול ומשרד הבריאות מודע לתורי ההמתנה הארוכים וימשיך לפעול על מנת לטפל בנושא".