אתר ששמו קיבו (Kivo), שהציג עצמו כמתמחה במכירת ארונות, נסגר לאחרונה ללא כל הודעה מוקדמת והותיר עשרות לקוחות זועמים, שלטענתם שילמו סכומים גבוהים עבור מוצרים שלא סופקו. הלקוחות, שחלקם הציגו קבלות על תשלומים של אלפי שקלים, טוענים כי נפלו קורבן לעוקץ מתוחכם.
האתר, שנראה למראית עין אמין ומקצועי, הציע מחירים תחרותיים ושירות לקוחות זמין בוואטסאפ, אך כעת הוא הושבת, מספרי הטלפון המשויכים לו אינם פעילים, והלקוחות נותרו ללא מענה וללא המוצרים שהזמינו.
סיפורם של הנפגעים
"אחרי ההזמנה ניסיתי כמה פעמים לתפוס אותם כדי להבין מתי הארון יגיע. הם ענו שיצרו איתי קשר כשהארון יהיה מוכן למשלוח. בסוף תיאמנו איתם משלוח ליום ראשון האחרון (7.9) בין 12:00 ל-14:00, לאחר מכן התגלה לי שתיאמו לשם את כולם… פיניתי את החדר כדי שהמתקין יוכל לבוא, אפילו אמרו שצריך לשלם לו 500 על התקנה במזומן".
אך לאחר מכן, כשלא יצרו איתו קשר, החל בן יהודה להתקשר לכל הטלפונים שלהם - אך לא הייתה תגובה. "בבוקר למחרת כבר ראיתי שיש עוד שנפלו בתרמית הזו. הגשתי תלונה במשטרה וניסיתי שחברת האשראי תבטל את העסקה. חודש וחצי אני מחכה בלי ארון, תוך כדי שגנבו לי את הכסף. תסכול אדיר. והבלגן שזה משאיר בבית בכל הזמן הזה. רוצה שהמשטרה תתאפס וימצאו את האדם שעשה את זה. לא יכול להיות שאנחנו צריכים להפעיל קשרים, ואחד אפילו שילם לחוקר פרטי כדי לעסוק בזה".
אשנברג סיפר כי לאחר שעברו 22 ימי עסקים (הם נותנים בין 21 ימי עסקים ל-30 ימי עסקים) הוא החל להתקשר אליהם וכמובן שלא במפתיע - גם לו לא ענו. "אז התחלתי פשוט לשגע אותם בוואטסאפ, אחרי יומיים ענו לי והנציגה כתבה לי שבתאריך 07.09.25 הארון יהיה אצלי ויומיים לפני כן ייצור איתי קשר המוביל והמתקין של הארון, ויש לתת לו 900 ש"ח עבור ההובלה והתקנה. אני חוזר שוב, שבוע לפני 7.9 אני נכנס לאתר ואני מחפש כתובת שלהם - אזור התעשייה הצפוני קריית שמונה. אני מחפש במפות גוגל ולא מוצא מפעל בשם כזה. אני מתקשר לעיריית קריית שמונה והם מבצעים בדיקה - ועולה משם שאין עסק באזור התעשייה שם".
"מפה התחלתי לחשוש, פתחתי פייסבוק ואני מעלה פוסט אם מישהו מכיר עסק ששמו Kivo ארונות ואם מישהו בעבר קיבל מהם סחורה או שזה עוד עוקץ רשת, ואני מתחיל לקבל תגובות על הפוסט. ומפה מתחילים לדבר איתי אנשים, ואז כבר הגיע מצב שנפתחה קבוצה בוואטסאפ וזה מה שאתה רואה. אנשים שאין להם המון ממה לחיות ועובדים קשה על הכסף, ועד שיש איזה מבצע באתר הלכו וקנו ושילמו על מה שהיה להם - והגיע רוע לב שעשה מה שעשה".
"הצלחתי להימלט ברגע האחרון
שיינה סיפרה כי במהלך השבועות שלאחר מכן היא פנתה לחברה כמה פעמים, אך קיבלה מענה חלקי ולא עקבי. "בסופו של דבר תיאמו איתי אספקה ל-7.9 בין 12:00-14:00. אמרתי שזה לא מסתדר וביקשתי תיאום חדש, ונקבע ל-8.9 באותן שעות. ביקשתי מהמובילים שייצרו איתי קשר יום-יומיים לפני כדי שאוכל לסדר חניה ופינוי מקום בבית. נאמר לי שזה יתואם. ביום האספקה, 8.9, ניסיתי ליצור קשר איתם כבר משעה 10:20 כדי לוודא שהמשלוח יוצא, אבל אף אחד לא ענה לי. המספר הקווי באתר היה מנותק, וגם מספר הוואטסאפ הפסיק לפעול. עד 14:30 לא חזרו אליי בכלל. באותו זמן נכנסתי שוב לאתר וראיתי שהוא ירד מהרשת".
"אחרי חיפוש בגוגל גיליתי פוסטים על נפגעי קיבו. מצאתי קבוצת וואטסאפ של אנשים שלא קיבלו את ההזמנות שלהם - כשהצטרפתי היו שם 12 נפגעים, וכעבור ימים ספורים כבר מעל 35 (ומי יודע כמה יש בסך הכול). למזלי, התשלום הראשון בכרטיס האשראי היה אמור לרדת רק ב-10.9, ולכן כשהתקשרתי לחברת האשראי הם ביצעו כשל תמורה וחסמו את העסקה. כך לא הפסדתי כסף בפועל, בניגוד לנפגעים אחרים שכבר חויבו. עוגמת הנפש עבורי עצומה - חודש שלם של המתנה לארון, בלגן בבית עם קרטונים, ובסוף להישאר בלי כלום ולעבור שוב את התהליך מול ספק חדש".
הלקוחות טוענים - עוקץ מתוחכם
הלקוחות סיפרו כי האתר הציג מראית עין של עסק לגיטימי, עם תמונות מוצרים איכותיות, מחירים תחרותיים ושירות לקוחות זמין בוואטסאפ. התשלומים לטענתם בוצעו באמצעות העברות בנקאיות או כרטיסי אשראי, וחלק מהלקוחות אף קיבלו חשבוניות, מה שהגביר את תחושת האמינות. עם זאת, ככל שהתקרב מועד האספקה, התקשורת עם החברה הפכה לקלושה עד שנעלמה לחלוטין.
קבוצת וואטסאפ שהוקמה על ידי הנפגעים כבר מונה עשרות משתתפים, והמספר ממשיך לגדול. הלקוחות מביעים תסכול עמוק, לא רק על ההפסד הכספי, אלא גם על עוגמת הנפש והבלגן שנגרם בחייהם. חלקם פנו למשטרה בתקווה שיימצאו האחראים, ואחרים ניסו לבטל את העסקאות דרך חברות האשראי, אך לא כולם הצליחו לשחזר את כספם.