הפערים במערכת החינוך גדלים - ומועדון האשראי מנסה לשנות את התמונה

ארי שטיינברג הוא מנכ"ל אשמורת, מועדון הצרכנות של עובדי הסתדרות המורים. רגע אחרי פתיחת שנת הלימודים הוא מדבר על אתגרי מערכת החינוך, על סדר העדיפויות של המדינה ומייחל לשינוי מהותי במשרד החינוך

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
מורה ותלמידים
מורה ותלמידים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
5
גלריה

בישראל של היום, כשיוקר המחיה עולה והמערכת הציבורית מתקשה לענות על צורכי אזרחיה, מועדון האשראי של עובדי הסתדרות המורים אשמורת מצליח ליצור דינמיקה יוצאת דופן: הוא משלב יזמות עסקית, חדשנות ציבורית ורווחה לעובדי ההוראה, במטרה אחת ברורה: להיטיב עם מי שמחנך את הדור הבא.

אשמורת הוא יותר ממועדון הטבות רגיל - הוא הפך למועדון צרכנות רחב היקף, שבו 285 אלף מחזיקי כרטיסי אשראי נהנים מהטבות במאות עסקים, וכל הכנסות הפעילות חוזרות בסופו של דבר לעובדי ההוראה ולמערכת החינוך. זוהי עשייה שמחברת בין כל עולמות הכלכלה, החינוך והחברה, במטרה להקטין פערים וליצור ערך מוסף משמעותי לכל אחד ואחת מהמורים והמורות בישראל.

ארי שטיינברג
ארי שטיינברג | צילום: אלעד גוטמן

נשארים מאחור

"בעולמות הרווחה אנחנו עובדים על נושא הסבסוד, חופשות, אטרקציות, קורסי השתלמות - אך התקציב מוגבל. בצד של הצרכנות אנחנו מייצרים ערך ממשי לכל חבר וחברה במועדון". הדגש, הוסיף שטיינברג, הוא על שיתופי פעולה עסקיים: "לדוגמה, עם בנק מסד אנחנו יכולים להעניק הלוואות בריבית אפסית לחברי המועדון, ובמקביל יוזמות עם רשתות מזון כמו קרפור ורמי לוי מאפשרות הנחות משמעותיות. הכול כדי למקסם את הערך לעמיתים שלנו".

קרפור
קרפור | צילום: יחצ

אבל לא רק במועדון אשראי עסקינן. אשמורת, לפי תפיסת עולמו ההוליסטית של שטיינברג, היא מיזם מקיף עם זרועות שונות, שתפקיד כל אחת מהן להיטיב עם המערכת ועם אנשיה. אחת הזרועות הללו היא "אשמורת סקול", שקמה לאחרונה ומתפקדת בתור פלטפורמה חדשנית שמחברת בין בתי ספר לבין שירותי רכש והטבות: "זה מרקט-פלייס שמאפשר לרכוש ציוד, חומרי ניקוי, מחשבים וכל מה שצריך למערכת החינוך. הכסף שמושקע חוזר לעובדי ההוראה במערכת ויוצר ערך אמיתי עבורם".

בנוסף, הארגון מארגן ועידות והכשרות למנהלי בתי ספר: "מנהלים הם בעצם מנכ"לים של בתי ספר. הם צריכים לדעת מסחר וכלכלה, ולנהל מול הרשויות המקומיות. לכן אנחנו מקיימים להם יומיים בשנה עם חדשנות, כדי לראות, לחוות וללמוד טרנדים חדשים".

את האתגרים במערכת החינוך מכיר שטיינברג עוד מתפקידו הקודם בתור משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי, "למרות ההשקעה והחדשנות, הפערים עדיין קיימים", הוא קבע. "מערכת החינוך לא השתנתה באופן משמעותי. ילדים חשופים יותר, סקרנים יותר, והפערים ניכרים - במיוחד בזמינות ההשכלה, משאבים ותמיכה. אנחנו נמצאים בעידן שבו היכולת להשתמש בכלים כמו AI היא קריטית לצמצום הפערים. מי שיישאר מאחור יתקשה בהמשך הדרך".

"כמובן, נושא תנאי ההעסקה הוא חלק מהבעיה, אבל הוא לא הכול. בסופו של דבר המורה הולך לעבוד כדי למלא שליחות, אבל גם כדי להביא אוכל הביתה. השליחות לבדה לא מספיקה, ואם לא נתגמל מספיק את הצעירים, כפי שראינו בכתבות האחרונות על ההבדלים בין מורים צעירים לוותיקים, הם פשוט לא יישארו במערכת. הוותיקים מרוויחים בסדר, אבל אנחנו זקוקים לצעירים שייכנסו למערכת, ירצו ללמד ויישארו בה".

שיעור בכיתה א'
שיעור בכיתה א' | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

שטיינברג סיפר שבעניין השכר ההסכם האחרון היה פורץ דרך. "לפני כן מורה מחליף קיבל 5,800 שקל בחודש, שזה נמוך מאוד ביחס להכשרה הנדרשת. כעת מורה מתחיל מרוויח 9,500 - עלייה משמעותית, אך עדיין לא מספיקה בישראל של היום. השכר הוא רק חלק מהפתרון; המעסיק הוא משרד החינוך, והציבור חייב להבין את חשיבותו של התחום ולהשקיע בו".

יזם בנשמה

"המגזר העסקי והחברתי בישראל התפתח מאוד, בעוד המגזר הציבורי הלך אחורה", הוסיף שטיינברג. "אני לא נכנס לדיון פוליטי - אני מדבר על תהליכים עובדתיים. היום משרד החינוך פועל בעיקר כרגולטור. כל עוד זה המצב, המערכת לא משתנה מספיק כדי להתאים את עצמה לילדים של היום. כשאני מסתכל על הבנים שלי - בני 17 ו-15 וחצי - לעומת בתי בת ה-12, רואים שהידע שלהם נמוך משמעותית, ומדובר רק בחמש שנים הבדל.

"הילדים של היום חשופים להרבה יותר מידע, סקרנים יותר, והמערכת לא עומדת בקצב. אם לא נדע כיצד להפעיל את הכלים החדשים וללמד בצורה מתקדמת, הפערים רק יגדלו: מי שיש לו אמצעים יקבל חינוך נוסף, ומי שאין לו ימשיך לדשדש. זה יוצר פערים חברתיים חמורים, שמשפיעים על הקריירה, על השירות הצבאי ועל הלימודים הגבוהים. הכול מתחיל כבר בבסיס".

בינה מלאכותית
בינה מלאכותית | צילום: שאטרסטוק

הרקע היזמי של שטיינברג מאפשר לו לנהל את אשמורת בצורה יוצאת דופן. "אני מסתכל על תפקידים ציבוריים כמו עסק: איך אני משפר את מה שיש לי, איך אני מביא חדשנות ואיך אני מספק ערך לציבור". לדבריו, גם בניהול פרויקטים ציבוריים, כמו ועידת אשמורת או מכללת הגמלאים, המטרה היא תמיד ליצור יתרון ממשי לעובדי החינוך, ולבסס מערכת שמספקת את המקסימום עבורם.

"בנוגע לדרך האישית שלי, עברתי ממשרה פרטית ומיזמות פרטית לתפקיד ציבורי ניהולי. אני עדיין יזם בלב, ומשתמש בגישה עסקית כדי לייעל את התפקיד". שטיינברג, שהוא גם יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל, מסביר שגם בתחום הספורט הוא משתמש בגישה יזמית כדי לקדם את הפעילות ולהעצים את המשתתפים.

"הספורט, מעבר להיותו פעילות גופנית, משמש גם פלטפורמה לחינוך לערכים, לפיתוח מנהיגות ולחיזוק הקהילה, בדיוק כפי שאנחנו עושים גם בשלטון המקומי ובחינוך. גם במערכת הציבורית יש 'רווח' - זה הרווח של ילד שמצליח, של מורה שמסופק או רווח פשוט של החברה. זו המהות: להיות שליח של הציבור ולעשות שינוי אמיתי".

תגיות:
הסתדרות המורים
/
מערכת החינוך
/
ארי שטיינברג
/
מועדון אשמורת
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף